Photo Imagine

”KRÅKAN…

Posted in Fåglar, Imagine, Livet, Photoimagine, Tankar by photoimagine on juli 19, 2007

_mg_3380x.jpg

varslar om förändring. De gamla hövdingarna säger att kråkan samtidigt kan se de tre ödesgudinnorna – det förgångna, nutiden och framtiden. Om kråkans tecken visar sig i ditt liv, kan du se den Store andens lag i förhållande till människornas lag

Kråkans tecken betyder att du har förstahandskunskap om ett högre slags rätt eller fel jämfört med vad man talar om i de lagar som skapats av människorna. Med kråkans tecken talar du med en mäktig stämma när du diskuterar ämnen som för dig tycks vara ur balans eller orättvisa.”

Jamie Sama och David Carson

Lyssna

(Bilden tagen idag från utsikten över Stockholm, Fjällgatan på Söder)

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Per Stromsjo said, on juli 19, 2007 at 23:25

    Tror nog inte kråkorna har större visdom än andra jämförbara djur. Dock en riktigt cool bild på en fågel som aldrig kommer att bli vacker och därför kan strunta i sån’t trams. Karaktär har den ändå, på nå’t sätt…

  2. photoimagine said, on juli 19, 2007 at 23:58

    Du kanske har rätt i att kråkorna inte har stor visdom, men de forna indianerna hade kanske på flera sätt större visdom än vad vi har idag, och för dom i deras kultur hade kråkan stor betydelse.

    Vi har ju små grodorna på midsommar…

    Ha det bra!

  3. Per Stromsjo said, on juli 20, 2007 at 0:11

    Jag tror också att folk som lever närmare sina rötter och traditioner bär på en visdom som vi ”moderna” tenderar att tappa bort. Utan att veta så gissar jag att samerna är ett annat, närliggande exempel.

  4. Miss Terious said, on juli 20, 2007 at 7:40

    Så intressant och vilken superfin bild. Kråkan ser ut att njuta av att bli fotograferad.
    Somnade tidigt igår så jag såg inte din hälsning förrän nu.
    Ha en toppendag.
    Kramar 🙂

  5. Sam Zodiac said, on juli 20, 2007 at 11:04

    ”Om kråkans tecken visar sig i ditt liv”, ja…Hur märker jag det, då? Om jag möter en kråka som beter sig lite annorlunda, eller ser en större mängd av dem, eller vad? Min förmåga att läsa tecknen har nog försämrats efter alla år i civilisationen, är jag rädd. 😉
    Ha det!

  6. photoimagine said, on juli 20, 2007 at 12:34

    Miss T, jo då, kråkan verkade inte alls besvärad av fotografen men kanske lite nyfiken på kameran. 🙂

    Sam Z, vi har nog lite till mans förlorat förmågan att läsa tecknen som de forna hövdingarna lärde ut. Vi får lära oss av dom hövdingar vi har idag, nu levande…
    Mycket visdom (och dårskap)har gått förlorad, men kråkan lever kvar…lite kaxig ibland, men vem är inte det…
    Må väl! 🙂

  7. Madonnan said, on juli 20, 2007 at 23:14

    En mäktig bild på kråkan,den ser vis ut…och var inne och lyssnade på en mkt sorgsen men fin sång. 🙂

  8. photoimagine said, on juli 20, 2007 at 23:29

    Madonnan, sökte först på M Wiehe så den här versionen kom upp i stället. Anna-Lotta Larsson heter hon som sjunger.Ja, den är väldigt sorgsen men fin.:-)

  9. Louise said, on juli 21, 2007 at 9:37

    Åh, va underbart att besöka din blogg för första gången och direkt mötas av det man älskar mest i världen ^^

  10. Fia said, on juli 21, 2007 at 11:57

    Jag tycker den e söt…Inte så ofta man får se dom på nära håll, jättefin bild.

  11. Belfagor said, on juli 23, 2007 at 14:09

    Vilken härlig bild!

  12. photoimagine said, on juli 23, 2007 at 15:50

    Tack också till Louise, Fia och Belfagor. 🙂

  13. Morgonkråka « Frk F said, on november 14, 2007 at 10:19

    […] du se skärpan i en gråkråkas öga. Titta in till photoimagine här på […]

  14. Carl said, on april 23, 2008 at 21:19

    Hej, jag tänkte lägga upp en liten bloggpost som handlar om kråkor. Är det ok om jag använder denna bild på kråkan i blogginlägget, om jag refererar till din blogg?

  15. Anonym said, on november 13, 2008 at 14:46

    vilket svar? har ni berättat något för mig så jag kan svara snälla visa ej denna medelanden igen.

  16. Morgonkråka | Frk F said, on augusti 2, 2009 at 10:59

    […] du se skärpan i en gråkråkas öga. Titta in till photoimagine här på […]

  17. Ingemar Nyström said, on mars 31, 2010 at 16:06

    Hej, vilken häftig bild och bra text!!!! Jag är ju fågelkonstnär med kråkfåglar som specialitet så jag blir glad när kråkorna uppmärksammas! Keep up the good work! Ingemar
    Bildkonstnär, Södertälje


Lämna en kommentar