Photo Imagine

FRÅGAN VAR…

Posted in Båtar, Imagine, Livet, Photoimagine, Stockholm, Tankar by photoimagine on juli 18, 2007

_mg_3048xx.jpg …när jag kommit till Skeppsbron och ut på stenbryggan för att sedan hoppa på färjan; hur i hela fridens namn tar jag mig till färjan sista biten? (Inlägg 12/7)

Några förslag från er var att simma eller ta en liten båt till färjan, om någon känner sig duktig i längdhopp kan det vara en idé. Tror man sig kunna gå på vattnet så är det ett utmärkt tillfälle att visa vad man går för…finns många åskådare på Skeppsbron som kanske skulle vittna till din fördel…eller nackdel, eller varför inte bygga en luftbro…behövs varken ritning eller verktyg, klar i samma ögonblick som du tänkt tanken…fiffigt! Visste ni förresten att ”luftbro” myntades första gången när västmakterna öppnade en transportväg i luften till Berlin (Berlinblockaden 1948-49.)

Men det var då det…När jag står där på bryggan i mina djupaste funderingar kommer det fram en äldre dam, vänligt upplyser hon om att du måste gå runt, pekar mot Slussen, och med en armrörelse till vänster tydliggör hon riktningen för hur jag ska komma till färjan…Det var ordning och reda det, konkret och tydlig beskrivning som inte går att ta miste på…inga utsvävningar här inte, och det var väl måste erkännas, den enda vettiga vägen till färjan om man ska vara säker på att komma ombord och iväg.

Jag tar damen på orden och är på väg att gå i riktning mot Slussen, när jag hejdar mig och tanken slår mig…är det verkligen den färjan som jag ska med…ja, det beror ju på vart jag tänkt ställa färden. Ska jag ut på dom öppna vattnen, längre ut och längre bort…ja, då blir det ju den stora färjan i alla fall. Det var ju den första jag såg när jag kom till bryggan där skylten satt…visserligen ett par hundra m bort.

Tänk vad en bild kan ställa till det, en skylt Till färjan och en stor färja som tar upp större delen av bilden, visst kan man missta sig och kanske feltolka ibland…vi ser det vi ser och tolkar det vi ser och försöker få ihop det på bästa sätt.

På tal om att ställa frågor utan att alltid behöva snabba svar…om sanningen ska fram behöver jag inte ha svar hur jag ska ta mig till färjan, men frågorna kan jag ställa för att utveckla min fantasi och vidga mina vyer…behöver heller inte gå mot Slussen och runt till vänster den långa vägen…

Jag står lugnt kvar och där kommer den lilla färjan som lägger till vid bryggan, för att en stund senare återigen puttra tillbaka ut i skärgården bland öar och kobbar…Den stora färjan ligger kvar om jag skulle få för mig nåt…

_mg_2978x.jpg

…men jag stannar kvar på Skeppsbron.

Känner mig trygg där.

Går sedan hem och länkar mig vidare. Och så vidare…

_mg_3065x.jpg

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Miss Terious said, on juli 18, 2007 at 14:41

    Gapgarvar åt ditt inlägg här. Hur roligt som helst speciellt eftersom du spann vidare på det tidigare inlägget om färjeproblemet. *L*

    Tackar allra ödmjukast för dina fina kommentar till mitt knarkinlägg.
    Varm Kram till dig där.🙂

  2. Kvast said, on juli 18, 2007 at 16:35

    Du är ju super-rolig!(Fnitter)..Kvast

  3. madonnan said, on juli 18, 2007 at 19:38

    Ett sånt härligt inlägg, kan verkligen följa dina tankegångar *S*. Och en sån där luftbro verkar ju rätt bra..

    En sån snäll dam förresten…men det var bra tycker jag att du stannade kvar på Skeppsbron och att känna trygghet är verkligen en bra känsla.

    Ha en fin kväll🙂

  4. blessing said, on juli 18, 2007 at 21:07

    Men varför inte ta och få för dig nöe…semester o allt. Nya äventyr kan man väl inte tacka nej till. Även om det känns tryggt och gött på Skeppsbron.Karlstakramen (Gillar det namnet Skeppsbron…låter ståtligt och äventyrligt…)Oj nu börjar fantasin flöda…1800-talet..:-) Blessing.

  5. Miss Terious said, on juli 18, 2007 at 23:04

    Du har så rätt i den kommentar du skrev till mig nu. 28 är en lång tid men jag tror inte ett enda år av dom är bortkastade. Det finns en mening med allt och även om den inte uppenbarar sig på stört eller på mycket lång tid så lär den komma. På sätt och vis kom den redan nu – jag skrev ju om det, rakt upp och ner. Kanske hjälper jag någon genom dom här inläggen jag skrev..
    Kram

  6. Miss Terious said, on juli 19, 2007 at 11:32

    Ha en fin dag och hoppa för guds skull inte i plurret i jakt på färjan.🙂

  7. madonnan said, on september 9, 2007 at 22:40

    En bra text.


Kommentera

