Photo Imagine

Ett ödesmättat landskap

Posted in Foto, Natur, Photography, Tyrestaskogen by photoimagine on april 16, 2011

I Tyresta nationalpark och naturreservat tillbringar jag en del av min vakna tid för att ströva och fotografera. Många av bilderna på den här bloggen är tagna just någonstans i eller i ytterkanterna av denna urskog.

Tyrestaskogen är också min hemmaarena eftersom den ligger alldeles runt knuten och efter några minuters promenad är jag inne i den storslagna naturen söder om Stockholm.

1999 bröt storbranden ut och jag kunde både se röken och känna lukten under lång tid.

Sommaren 1999 var mycket varm och mycket torr i Stockholmstrakten. Brandförsvaret hade mycket att göra och söndagen den 1 augusti, kl 10.58, kom ännu ett larm. Branden, som började öster om Vargklåva mosse i Tyresta naturreservat, spred sig med våldsam fart och innan veckan var slut blev denna skogsbrand den största räddningsinsatsen någonsin i Sverige. Vargklåva mosse ligger en knapp kilometer norr om Åvavägen, mitt emellan Tyresta by i väster och Åva i öster, precis söder om nationalparken.

Du kan läsa mer om branden här >> & >>

_

_

_

_

_

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on april 16, 2011 at 16:51

    Där har jag varit ett par gånger och sett den ”öde” skogen, det är mycket speciellt.
    Du har valt rätt plats att bo på som har reservatet inpå knuten!
    FINA bilder! 🙂

  2. Kersti said, on april 16, 2011 at 21:02

    Det är en speciell stämning där i den utbrända delen. fantastiskt är det också att se allt som växer och spirar i eldens spår.

  3. Mats Andersson said, on april 17, 2011 at 5:53

    Verkar vara ett spännande och fint område!

    /Mats

  4. Miklos said, on april 18, 2011 at 21:48

    Har aldrig satt min fot i Tyresta Nationalpark men jag har sett många av dina vackra bilder därifrån, kanske blir det ett besök dit i sommar eller i höst och vem vet, vi kanske råkar på varandra 🙂

  5. Francesc said, on april 19, 2011 at 13:24

    Excellent shots!!! Salut!!

    Francesc

  6. Znogge said, on april 21, 2011 at 8:29

    Tittar in och önskar dig en fin påskhelg!


Kommentera

