Photo Imagine

Sparven

Posted in Fåglar, Foto, Photography by photoimagine on mars 12, 2011

_

 

Sparvens kväde

(Dikt ur: Vid mitt drömda hav)
av Evert Amnefors

Jag är bara en sparv
och min dräkt är grå,
min sång är enkel
och klen,

och jag vet att jag aldrig
en plats kan få
på det musikaliska
sällskapets gren.

Men jag sjunger ändå
som en glad amatör
från mitt risiga
hagtornssnår;

någon sårande tagg
kanske färgas av blod
men jag sjunger
så länge jag får.

Nu sjunger de stora
i vårens sal
med sin övade,
erkända röst,

men när tystnat har
lärka och näktergal
jag sjunger i höst
från mitt risiga snår – –

jag sjunger så länge jag får!

_

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on mars 12, 2011 at 17:48

    Vackert!


Kommentera

