Photo Imagine

Aska och eld

Posted in Foto, Islam, Photography by photoimagine on februari 1, 2011

För en vecka sedan läste jag i förbigående om vulkanen Mount Saint Helens som ligger i delstaten Washington USA och som hade ett kraftigt utbrott 1980. Artikeln jag läste talar om att det rör sig och att det finns aktivitet under vulkanen, vilket visar att den inte på något sätt är död. Det som tilldrog mig uppmärksamheten över att det skrevs om Mount Saint Helens var mest för att jag var i Oregon 1991, tio år efter utbrottet. I staden Portlands utkanter låg det fortfarande aska kvar efter det stora vulkanutbrottet. I ett besökscentra kunde man på storfilm följa utbrottet minut för minut och det finns flera videoupptagningar på Youtube som visar förödelsen och verkningarna efter katastrofen.

Efter att jag läst den där artikeln begav jag mig ut på en fotorunda. Jag kom till ett ställe där man avverkat skog och nu rök det och pyrde i en hög där man eldat ris och grenar från de nedfällda träden och det mesta var på väg att slockna.

Med tanke på det jag någon timma innan läst om vulkanen så tog jag några bilder på glöden, askan och röken och tänkte att jag kunde använda dessa bilder i ett inlägg om Mount Saint Helens utbrott och att det pyr lite här och var i världen.

När jag kommer hem och laddar upp bilderna i datorn finns något där som jag inte såg vid fototillfället. En aning groteskt kliver något fram ur röken och askan som jag inte förväntat mig. Kontraster har jag ingenting emot – snarare tvärtom – men att lägga in dessa bilder direkt efter bilden på en liten sparv tog emot, så därför la jag bilderna åt sidan. Så länge. Det är inte första gången kameran fångar något på bild som jag inte själv ser när jag tar bilden, men den här figuren tog lite väl mycket plats och ser inte speciellt inbjudande ut.

Anledningen till att jag lägger upp några av bilderna idag är på grund av en artikel jag läst, skriven av Dilsa Demirbag-Sten, med rubriken: Aska och eld.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on februari 1, 2011 at 18:39

    Hej Imagine,

    Vilka effektfulla bilder du har tagit och roligt att du var där en gång.

    Tittar och tittar, men ser nog inte den groteska…? Hm.

    Nåja, hoppas du har en bra februaristart!

    Kram från Madonnan


Kommentera

