Photo Imagine

Klara kyrka

Posted in Bilder, Foto, Klara kyrka, Photography, Stockholm by photoimagine on september 15, 2010

Min promenad går alltså från Centralstationen och när jag genar genom kyrkogården för att ta mig vidare till Sergels torg, slår det mig att jag kvällen innan såg och hörde en kvinna på webben som berättade lite om sitt liv och sina erfarenheter. Hon hade tidigare jobbat som journalist på SvD, nu som chefredaktör på tidningen Dagen, var eller har varit verksam i den här kyrkan som jag är på väg att passera.

Jag stannar till och gläntar lite på dörren – eller porten kanske man ska säga – och det första som mina ögon faller på är den där trekanten eller pyramiden längst fram över altartavlan som är belyst, vilket gör att jag tar fram kameran och frågar en person som sitter i en liten reception innanför dörren om det är tillåtet att fotografera inne i kyrkan. Självklart, säger den unge mannen och jag går och sätter mig i den sista bänkraden och kollar runt på målningarna, de levande ljusen och ljuskronorna.

Precis i detta nu när jag skriver hör jag samtidigt en intervju med Maud Olofsson där intervjuaren frågar om hon känner till var Nils Ferlin står som staty i Stockholm. Alldeles nedanför Klara kyrka förstås…och så frågar intervjuaren om Maud Olofsson tror på gud och på det svarar hon, ja. Det var sagt bara som en parantes. För att fylla ut texten…

Det sitter kanske ytterligare tio personer utspridda i kyrkbänkarna och varför dom sitter där känner jag inte till och behöver heller inte veta, men jag ska i alla fall ta några bilder där inne – pyramiden längst fram och den softa belysningen tilltalar mig i kontrast till alla bilder jag tagit på politiker och valstugor runt Sergels torg och i City på sista tiden. Efter en halvtimma går jag ut genom porten – samma port som jag gick in i – ut i världen…

När jag kommer till trappan som leder ned till plattan på Sergels torg sitter mannen där som jag sett tidigare vandra runt på stan. Han har alltid ett plastskynke hängande på ryggen utspänt med några bambupinnar.

Plattan är för många en samlingspunkt i Stockholm och en ständig ström av människor som är på väg från och till Tunnelbanan. Det ligger nära till hands att undra om den här mannens vandring genom livet går Via Dolorosa…

När jag kom ut ur kyrkan stannade jag, vände mig om och tittade upp ovanför porten och läste de förgyllda bokstäverna som blev till en mening med hälsningen:

Tack det samma, tänker jag och vandrar vidare med kameran hängande över axeln.

~~~~~~

Kommentera

