Photo Imagine

En dag i det gröna

Posted in Bilder, Fåglar, Foto, Gatufoto, Photography, Stockholm by photoimagine on juni 7, 2010

…i det sköna – precis där hade jag tänkt mig att tillbringa nationaldagen, men av någon oförklarlig anledning hamnade jag mitt i stan – av alla ställen.

Hur som helst – jag parkerar bilen ganska nära Medborgarplatsen och spatserar i min egen lugna puls via Götgatsbacken, kommer till Slussen och där står en blondin sjungande svenska visor och det dröjer ett tag innan jag kommer på att hon heter Monica Nielsen och är skådespelare. Dagen till ära accompanjerad av paret Dominique.

Bredvid henne ser jag en vithårig man och jag känner genast igen honom som Sven Wollter. Tydligen är det en manifestation för att behålla Slussen som den är, eftersom det är på förslag att den ska få ett nytt utseende. Inget som engagerar mig, kan jag säga.

Skeppsbron är fylld av folk och är idag en enda stor marknadsplats med ett antal restauranger och en stor scen där det förbereds för en TV-sänd konsert eller liknande senare i kväll. Det blir en sväng utmed Kungsträdgården och upp till Sergels torg. Där dansar en matte med sin väldresserade hund och det var det som mest upptog min uppmärksamhet innan jag fortsatte mot Nybroplan, vidare mot Skeppsholmen där det brukar vara ganska lugnt och fridfullt.

Inte idag. Också där var en marknadsplats med allehanda provisoriskt uppbyggda butiker med souvenirer av allehanda slag så jag fortsätter runt Skeppsholmen, tillbaka mot Skeppsbron, Slussen, Götgatan och till bilen.

Det var väl en spännande snabbguidad tur genom huvudstaden denna soliga dag i juni, men låt er inte luras för den här rutten tog cirka fem timmar. Jag sa ju att jag har en lugn puls. Kameran hade jag givetvis med och som omväxling till senaste tidens natur och fågelbilder så blir det några streetphotos som man säger på fotospråk.

Och, några fågelbilder…

Pianisten

Gul näbb mot en blå himmel

Blågula flaggor till trots – den här flygande måsen, truten eller vad det nu kan vara får nog bli det bestående intrycket från den här dagen i Stockholm

Den här lilla krabaten sittande på axeln, kikade fram bakom hörnet på Götgatan. Fåglar finns, överallt…

Även om jag tänkt mig en dag i det gröna och sköna, så är den här stan både grön och skön om man ska vara ärlig…

DN

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kia said, on juni 7, 2010 at 7:29

    Härliga människoporträtt!
    -Men den vackre truten får väl symbolisera Svenskheten och dagen.
    Ett mycket vackert foto. / Kia
    !

  2. Per Strömsjö said, on juni 7, 2010 at 12:36

    Kul att se Monica igen!

    Marknadsplatser råder det ju ingen omedelbart brist på numera, i det offentliga rummet. Det kan man filosofera om när andan faller på.

  3. Jenny said, on juni 7, 2010 at 13:02

    Några fåglar var det ju iallafall!😀 Jag hade nog storknat, gillar inte storstan och folkträngsel så jag är glad att vi satt där vi satt nästan allena i solskenet istället.🙂
    Ha en fortsatt fin sommarvecka.

  4. photoimagine said, on juni 7, 2010 at 13:09

    En trut var det, Kia. Tack!

    Per Strömsjö,

    Monica har hängt med länge och nu kämpar hon för Slussens bevarande.
    Filosofera kan man göra, som sagt!

  5. photoimagine said, on juni 7, 2010 at 13:11

    Du valde nog den rätta platsen, Jenny!
    Ha en bra vecka själv!🙂

  6. Lena said, on juni 7, 2010 at 23:13

    Truten är härlig men om det är silltrut eller havstrut beror på storleken.


Kommentera

