Photo Imagine

Ängspiplärkan

Posted in Bilder, Fåglar, Foto, Natur, Photography by photoimagine on juni 7, 2010

Fågelfoto ute på Sandemar

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on juni 7, 2010 at 23:29

    Efter att ha letat i fågelböcker och läst tror jag att det är TRÄDPIPLÄRKA jag ska gratuler till!
    (Jag försöker att inte vara avundsjuk!)
    Lena

  2. photoimagine said, on juni 7, 2010 at 23:40

    Hade svårt att skilja dem åt, men det som avgjorde mitt val var fladdrandet i luften och den långa bakklon.
    Kanske kommer fler tips, så vi får väl se Lena vart det slutar!

  3. Lena said, on juni 8, 2010 at 7:08

    Ja, du har ju upplevt den i verkligheten!
    Benfärgen tittade jag mycket på.
    Svårt!

  4. Lena said, on juni 8, 2010 at 17:29

    Jag lade ut fågeln till duktiga Rapphönor. Fick nyss detta svar!
    Tack till Dig som svarade mig!

    Jag tycker den verkar helt rätt bestämt som en ängspiplärka.Fast jag har väldigt svårt att skilja den från trädpiplärka. Det är två saker som gör att jag tror på ängspip i det här fallet:1. Strecken på kroppssidan är lika kraftiga som på bröstet. Enligt Fågelguiden är dem oftast det medan de hos trädpip oftast är finare.2. Den väldigt långa bakklon som syns bra på nedersta bilden. På trädpip är den inte lika lång.Även näbbformen tycker jag är mera likt Fågelguidens illustrationer på änspip än trädpip.Ansiktsteckningen skiljer i viss mån mellan arterna, men jag tycker det är en väldigt svårbedömd skillnad, särskilt i sliten sommardräkt.Är det någon som har mer eller andra åsikter

  5. Kia said, on juni 8, 2010 at 17:45

    Vilken vacker fågel och helt suveräna fotografier! / Kia


Kommentera

