Photo Imagine

Inga lakan

Posted in Bilder, Blommor, Foto, Israel, Palestina, Photography by photoimagine on juni 2, 2010

och bara plastmadrasser i cellen, säger överläkaren Victoria Strand om vistelsen i Israeliskt fängelse. Tråkigt att höra. Vidare säger hon att hon trodde att israelerna skulle ta emot dom och låta dom komma fram till Gaza för att det skulle vara en bra PR-grej för Israel.

Israel är inte intresserat av någon PR i det läge som råder – dom vill bara försvara sitt land och sin befolkning, så vad svenskarna än hade för förväntningar eller syfte så får nog denna resa ändå anses som ett planerat mediasafari i naivitetens namn – i alla fall hos de oskyldiga fredsaktivisterna från Sverige som får åka hem med oförrättat ärende, förutom att den här resan till havs som slutade med många dödade kommer att påskynda den oundvikliga konfrontationen som blir av annat slag än den vi nu har fått skåda.

Annat var det med det turkiska fartyget Marmara där flertalet fredsaktivister var hämtade från IHH, som också stod bakom konvojen och som har direkta kopplingar till al Qaida och andra muslimska terrornätverk. Fredsaktivism och humanism på väg till Gaza kan nog endast ses som en täckmantel för att provocera Israel – med stöd från den turkiska regeringen. I detta var samtliga svenska ”fredsaktivister” ombord delaktiga, så det där med oskyldiga tar jag tillbaka eftersom hela flottan var en enad aktion mot Israel som Ohly benämner satans mördare.

Hur som helst så finns Dror Feiler kvar i Israel. Konstnären som ställde ut sitt verk Snövit och sanningens vansinne på Historiska museet 2004. Snövit var Hanadi Jaradat, kvinnlig palestinsk självmordsbombare som sprängde sig till döds på en restaurang i Haifa i Israel 2003, där 21 personer dödades och 51 skadades.

Med konstverket som bakgrund kan vi anta att Feilers hjärta på väg mot Gaza var och är mer fyllt av aggression mot Israel än kärlek till det palestinska folket. Det är vad jag tror, vilket inte behöver betyda att det är sant, men det har heller inte någon avgörande betydelse i det stora hela – vad han eller vi känner.

Eller det kanske har det…

Fundera på det någon gång då du ligger för att somna in i en renbäddad säng mellan vita lakan.

När äppelträdet står i blom…

DN

DN

SvD

SvD

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ami said, on juni 2, 2010 at 14:30

    Du har helt rätt, man kan se på youtube hur de muslimska ”fredliga aktivister”på båten sjungar att dåda judar och en ung tjej står o säger att de ska komma till gazza eller ska vara martyrer ,de ville döda eller blir dödat ,soldatorna kom med painball och de kom med järn rör och knivar ,”fredliga aktivister”som såna ska stoppas av deras regering och inte provocera våld och sen gråta. medan världen över dör menniskor i hundra tals hörs inget från världsamfund ,bara när Israel i konflikt då alla är väldigt snabb att gå på gaturna och skrika om Israel ,skriv mer, jag älskar Israel !!!

  2. Lena said, on juni 2, 2010 at 18:37

    Mitt i alla konflikter och allt elände, med all respekt för debatten och det fria ordet, får man vara så naiv och oansvarig att man bara kommenterar blommorna på bilden?

    Det är en underbar jord vi fått att sköta och låt oss glädja oss åt naturen just idag när sommaren har kommit!

    Jag ska somna tacksam ikväll mellan vita lakan och tänka på att jag snart har sommarlov.🙂

    Ser fram emot flera naturbilder!🙂

  3. Johannes Forsblom said, on juni 2, 2010 at 21:15

    Jag tror att du inte är ensam om att känna dig klämd mellan Israel- och palestinavänner.

    Det finns många kristna som över hela världen kämpar för fred mellan Israel och Palestina. Och det handlar inte om att ta ställning för den ena eller den andra parten i en slags svart/vit konflikt.

    Det enda som kan bära frukt är att motståndarna börjar att tala med varandra.

    Läs mer om varför Kyrkornas världsråd just nu har en fredsmanifestation i Israel och Palestina här:

    http://darenpagatan.blogspot.com/2010/06/world-week-for-peace-har-borjat.html

  4. Kia said, on juni 2, 2010 at 22:13

    Även jag vill endast njuta av de underbara äppelblommorna och dina vackra foton, utan att direkt ta ställning för eller emot här på bloggen.
    Jag kan däremot säga att jag tar starkt avstånd från all terrorism, oavsett vem som utför dåden.
    Jag anser även att fundamentalister finns på båda sidor.

  5. Lena said, on juni 2, 2010 at 22:24

    Nu kan jag säga:
    Håller med föregående talare.
    Det var klart språk, Kia!
    Lena

  6. photoimagine said, on juni 3, 2010 at 0:24

    Lena o Kia,

    man får kommentera eller avstå när, var, vad och hur man vill och ingen behöver ta någon ställning till någonting som jag skriver.

    Precis som ni älskar jag naturen och all dess skönhet, men det finns också en verklighet som jag inte vill blunda för. Allt som händer och sker i Mellanöstern har alltid intresserat mig och trots allt elände som nu sker följer jag detta med spänning, så därför tar jag mig också friheten att skriva om det utifrån mitt eget perspektiv.

    Konflikten som nu är allvarligare än någonsin är inte bara isolerad i regionen utan påverkar och angår oss och världen i övrigt vilket vi vill eller ej.

    Det jag skriver är mina personliga tankar som inte någon behöver ta ställning till. Detta är en fotoblogg med bilder och egna funderingar emellanåt när andan faller på och jag finner nöje i att uttrycka mig både i ord och i bild så det blir som det blir.

    Så i dessa dagar är både den annalkande ljuva sommaren och hemskheterna ute i vida världen det som står i mitt fokus, vilket också kan visa sig på bloggen.

    Ha det gott och var vid gott mod, Kia o Lena!🙂

  7. photoimagine said, on juni 3, 2010 at 0:31

    Johannes Forsblom,

    ”Jag tror att du inte är ensam om att känna dig klämd mellan Israel- och palestinavänner”.

    Din kommentar har du kopierat till ett stort antal bloggar och påståendet ovan får stå för dig, men du är välkommen!

  8. photoimagine said, on juni 3, 2010 at 0:34

    Ami,

    bra att du inte hatar Israel (eller någon annan)🙂

  9. Lena said, on juni 3, 2010 at 7:04

    Jag vill inte heller blunda för verkligheten och jag påminns om den varje dag i mitt arbete med asylsökande och nyanlända svenska ungdomar. Verkligheten berör mig djupt.
    Jag uppskattar alla aspekter av din blog även om jag inte förmår kommentera allt!
    Lena

  10. Kia said, on juni 3, 2010 at 7:35

    Jag anser naturligtvis att vi alla har vår fria rätt att skriva om våra åsikter, tankar och funderingar och världshändelser och det är självklart att vi ska göra det. Det är tom viktigt att vi gör det.
    Jag kan däremot inte gå in i någon större diskussion då jag saknar förmågan att sakligt hålla mig till ämnet.
    Jag skulle dock fortfarande gå ut och strida på barrikaderna om det gällde vår yttrandefrihet och jag reagerar med ilska över mycket som händer i vårt land idag.

    Så Imagine fortsätt skriv om dina tankar och funderingar och fortsätt njut av vår vackra natur, jag hoppas att även i fortsättningen få njuta av dina underbara fotografier.
    Ha en bra dag eller natt Imagine! / Kia


Kommentera

