Photo Imagine

Sheep to Gaza

Posted in Bilder, Foto, Israel, Mellanöstern, Palestina, Photography, Politik by photoimagine on juni 1, 2010

Ett skepp kom lastat – med vadå?

Ja, bland annat med författaren Henning Mankell och miljöpartisten Mehmed Kaplan som anslutit sig till övriga ”fredsaktivister” som sagt sig vilja bistå palestinska befolkningen med förnödenheter.

Nu sitter de två i var sin cell – eller om dom får dela rum, det känner jag inte till – men ett är säkert och det är att dom längtar hem till Sverige och de sköna TV-sofforna, där dom får berätta om israelerna och det lilla landet som inte borde få finnas till.

Enligt bilden så finns det faktiskt tvåbenta fårskallar…

Ingen nämnd och ingen glömd.

Om nu författaren tänker sig en bok om äventyret – kanske med en titel som rubriken till denna bloggpost – så kan jag bidra gratis med bilden till höger som bokomslag.

DN

SvD

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Barbro Weismann said, on juni 1, 2010 at 21:54

    Jag delar inte din uppfattning. Jag är upprörd över det som hänt. Jag har varit medlem i ett parti som alltid tagit Israel i försvar. Jag har varit gift med en jude. Jag har ätit middagar på Israeliska ambassaden och träffat president Weismann och varit en hängiven israelanhängare. Besökt Treblinka och redan som tonåring engagerad i judarnas öde. Läste Anne Franks dagbok och tog ställning då jag var 14 år. Dock ändrades min uppfattning då jag anser att Israel brukade övervåld och bröt mot folkrätten då de bombade Gaza sönder och samman och barn och civila dog. Muren och blokaden och olaglig utvidgning an nybyggen på icke Israelisk mark förstärker mitt ställningstagande. Hamas missiler mot Israel är inte heller motiverade och därför tycker Israel att de har rätt att försvara sig, men det är inte jämbördigt. Hur kan Israel borda fartyg på väg med förnödenheter och döda fredliga biståndsarbetare. På internationellt vatten har besättning och passagerare rätt att försvara sig om man blir angripen. Jag anser att Israel har bundit ris åt sin egen rygg. Jag har på FB haft en diskussion med MUF ordföranden som jag anser har uttalat sig korkat där han skriver till mig att ”Henning Mankel är vad jag kallar en nyttig idiot i sammanhanget. Han vill väl, men hans väljvilja används av Hamas för att stärka sitt förtryck över människorna på Gaza.” Det är så jag uppfattar ditt blogg inlägg också. Jag gillar din blogg och dina fantastiska bilder, men jag vet inte var du hämtar din information. Jag har inte på länge köpt en enda israelisk vara och det är mitt sätt att protestera mot övervåldet från Israels sida.
    Varför sätter du fredsaktivister inom situationstecken? Egentligen om jag ska var riktigt provocerande kan jag tycka att de kan deportera alla israels boende judar till USA så vi får lugn i mellanöstern. En fråga till. Varför tillåts Israel ha kärnvapen och varför ifrågasätts inte det? Det är en gåta för mig.

    g har varit så upprörd över Israels 4

  2. photoimagine said, on juni 1, 2010 at 23:24

    Barbro Weismann,

    Respekterar din uppfattning som du ger uttryck för och som du kanske delar med de flesta som gör sina röster hörda angående Mellanösternkonflikten.

    Du undrar varför jag sätter citationstecken kring fredsaktivister. De flesta förmodar jag vill leva under fredliga förhållanden, men att utge sig för eller bara för att man kallar sig fredsaktivist, innebär inte att man bidrar till fred. Jag har sett ”fredsaktivister” demonstrera mot våld, men själva använt just våld för att provocera och då får det i stället motsatt effekt – därav mina citationstecken.
    Vem som helst får ju använda beteckningen ”fredsaktivist”, men det betyder ingenting enligt min mening.

    ”Varför tillåts Israel ha kärnvapen och varför ifrågasätts inte det…”, säger du. Vet ej, säger jag.

    ”Egentligen om jag ska var riktigt provocerande kan jag tycka att de kan deportera alla israels boende judar till USA så vi får lugn i mellanöstern”.
    Mig provocerar det inte. Det finns många åsikter om lösningar på konflikten, men jag känner mig lugn angående skeendet i Mellanöstern, även om det som nu händer bara är början på våndorna.

    Du hade en undring i ett tidigare inlägg var jag tagit bilderna på fåren och då kan jag passa på att säga att det finns en led mellan Ågesta och Balingsta – kanske du vandrat där.
    Där gick i alla fall jag, tog lite bilder och funderade lite i största allmänhet över livet och allt…

    / Tack för din kommentar och ha det så bra!

  3. Barbro Weismann said, on juni 2, 2010 at 8:33

    Tack för ditt balanserade svar. Jag rekommenderar din sida till alla fotointresserade som vill hämta inspiration. Jag önskar dig en ny fin fotomånad och ser fram emot nya bilder i denna ljuvliga månad juni. Tack för tipset på leden! Jag trodde möjligen du fotat fåren vid Åva. Jag ska ta en promenad på leden du nämner.
    Ha det så bra!

  4. Miklos said, on juni 2, 2010 at 8:35

    Tycker inte direkt inlägget är provocerande, snarare väldikt PK. Jag håller med dig Imagine, det finns tvåbenta fårskallar.

  5. photoimagine said, on juni 2, 2010 at 13:06

    Förstår vad du menar.
    Tack, Miklos!


Kommentera

