Photo Imagine

Den gode herden

Posted in Bilder, Foto, Natur, Photography by photoimagine on maj 25, 2010

_

Fåren låg där på de gröna ängderna i skuggan under ett träd och såg ut att ha det väldigt skönt . Stannade till gjorde jag – som jag brukar göra – tog några bilder och vandrade vidare på den lilla grusvägen i den lantliga idyllen där jag aldrig tidigare satt min fot.

Förra veckan träffade jag på en man med kikare som tipsade mig om den här vägen i det natursköna området. Den mannen var självaste naturvårdschefen i kommunen och han om någon borde veta vad han talar om när det gäller skog och mark, så på grund av honom hamnade jag här denna strålande försommardag.

Hur som helst, efter att jag promenerat kanske tio minuter i sakta mak tycker jag mig känna att jag inte är ensam där på skogsvägen. När jag vänder mig om ser jag delar av fårskocken komma gående en bit bort efter mig och dom kommer allt närmare eftersom dom går fortare än vad jag gör, för jag har inte bråttom nämligen.

Allt var ju inhägnat så hur kan dom komma gående utan vidare så här på vägen… Vad händer om deras herde dyker upp och får för sig att jag släppt ut alla fåren… Så tänkte jag. Nu var dom framme hos mig och inte var dom varken rädda eller blyga. Nu försökte jag att få dom att vända om genom att schasa iväg dom eller hur man nu gör för att få får att gå dit man vill. Vände om gjorde dom men kom tillbaka lika fort.

Kände ingen lust att ta på mig rollen som fåraherde så jag schasade i stället iväg dom vidare i den riktningen som både fåren och jag var på väg, samtidigt som jag vänder om och börjar gå mot det håll varifrån jag kom.

Fåren gick i alla fall åt ena hållet och jag åt andra och på vägen slog mig tanken att fåren alltid följer sin herde – han schasar aldrig dom framför sig och kanske hade dessa ulliga gulliga får och lamm detta i ryggmärgen och ville följa efter mig i tron att jag skulle leda dem till fållan.

”Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig…”

I mit fall och i den ovan beskrivna händelsen från gårdagen gäller inte detta, och av just den anledningen gick vi skilda vägar…

/ Fåren och fotografen

Det påstås att fårens orienteringsförmåga inte är särskilt utvecklad, vilket kastar lite ljus över herdens betydelse för fåren och varför denna liknelse framställs i Bibeln från tiden för två tusen år sedan.

_

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on maj 25, 2010 at 16:43

    Underbara fårbilder!

    Jag har sådan lust att arbeta med ull, den är en gudagåva för oss som vill skapa i ull och värma oss.

  2. Kia said, on maj 25, 2010 at 17:32

    Det ser sannerligen ut som Saarons gröna ängder.
    Du är säker på att vi är kvar i detta jordiska, och inte är annorstädes redan?

    Jättevackra foton blev det och en liten biblisk berättelse därtill, så nog kan man undra allt.
    Är du den gode herden eller?

    Min dator har krånglat och först i dag kunde jag se den vackra filmen från Sverige och höra Jussi sjunga, jag TACKAR för allt arbete du lägger ned på att visa allt detta vackra. / Kia

  3. Helena/Bildbloggerian said, on maj 26, 2010 at 0:09

    En sån fin bildsvit med fina ord därtill! Jag tycker verkligen om bilderna, de förmedlar en sån skön sommarkänsla när jag betrakar dem.

  4. Barbro Weismann said, on maj 26, 2010 at 10:50

    Var kan man finna en sådan pastoral idyll måntro, ja en gång var det en räv och nu en skock får som följer dig. Kanske blir det en varg nästa gång.

  5. Jenny said, on maj 26, 2010 at 13:53

    De var nog bara sällskapliga, så där som får är 😀 Söta också. Fina foton!


Kommentera

