Photo Imagine

Att fotografera

Posted in Bilder, Foto, Natur, Photography, Stockholms skärgård, Sverige, Tankar by photoimagine on maj 24, 2010

är fascinerande och inspirerande. Varför det kan upplevas så är nog individuellt för de flesta som har en kamera och som tycker om att ta bilder.

För min egen del har jag insett hur värdefullt det är att kunna vara ute i naturen – uppleva tonerna av stillheten och tystnaden, se och lyssna på allt det som rör vid själen på ett alldeles speciellt sätt och inandas den naturliga livsgivande energin.

Eftersom jag har mina djupaste rötter i Sverige och i den västgötska myllan, så förstärks den egna identiteten och samhörigheten med den svenska skogen och marken när man ger sig möjligheten att vistas i den storslagna naturen.

Så, det är inte endast fotograferingen i sig som motiverar och lockar mig, utan också relationen till skapelsen i alla dess former – kameran blir dock en följeslagare med vilken jag kan dokumentera speciella ögonblick och detta blir en del av hela upplevelsen.

Lyssna till tonerna från och ur den djupa svenska folksjälen…


Bilden ovan är tagen från en Waxholmsbåt i Stockholms södra skärgård och med den vann jag för övrigt en fototävling som anordnades just av Waxholmsbolaget.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kia said, on maj 24, 2010 at 16:56

    Visst är det så som du säger,
    vi är ett med naturen och där hör vi hemma.

    Oavsett om man fotograferar eller ej så finner man ro i själen, och upptäcker nya saker hela tiden.
    Det är en gåva vi är förunnade här i Norden,
    och som vi skall vara mycket varsam om. / Kia

  2. madonnan said, on maj 24, 2010 at 18:28

    Det förstår jag att du vann med den bilden. Så fantastiskt vacker🙂

    Och visst är naturen lite magisk och kan ge både ro och vördnad inombords.

    Ha det bra, Imagine!

  3. Lena said, on maj 24, 2010 at 19:26

    Fin text att läsa om att vara fotograferande, som du är!
    Jag lyssnade på Jussi och tänkte på en biografi jag har läst om honom, Tills vingen brister.
    Rekommenderas!
    Din bild är värd sitt pris!

  4. Kersti said, on maj 24, 2010 at 19:50

    Så är det för mig också ofta. Att vistas i naturen skänker ro, en ro som vi stressade storstadsmänniskor så väl behöver. Det skänker också ro att titta på dina fina bilder som förmedlar så mycket av den känslan.

  5. Miklos said, on maj 24, 2010 at 22:28

    Så sant som du säger Imagine! Jag har speciellt nu under senaste månaden när jag varit ute dagligen insett att jag varje dag efter jobbet längtar efter att få komma ut i naturen, låta stressen rinna av mig och bara insupa alla ljud, dofter och färger runt om mig. Sen har jag ju förvisso använt kameran för att dokumentera allt det runt om mig😉 men det är avkoppling det också för mig.

  6. Jenny said, on maj 24, 2010 at 22:35

    Foto, det är stort för mig. Oavsett om jag kravlar runt på marken, blickar ut över ödslig nejd eller dokumenterar smyckena jag tillverkar så är det ett sätt att minnas. Jag har alltid fotat för min skull, för att minnas, men också för att jag älskar att skapa. Att skapa med bild, och kanske kunna förmedla det jag tänker, mitt minne, mitt intryck, det är stort för mig. Och naturen… vår vackra, underbara jord. Så unik och väl värd att föreviga och minnas.
    Grattis till fotovinsten också!🙂

  7. Barbro Weismann said, on maj 26, 2010 at 11:22

    Du borde få ställa ut dina bilder på fotografiska museet. Jag förstår att du vann med den bilden.


Kommentera

