Photo Imagine

Näktergalen

Posted in Bilder, Fåglar, Foto, Natur, Näktergalen by photoimagine on maj 15, 2010

sjöng så det stod härliga till. Dess läte är som stereoeffekt så det är svårt att veta varifrån sången kommer och ännu svårare att få en skymt av skönheten. Där stod jag och tittade upp mot trädtopparna för att om möjligt kunna upptäcka den och kanske till och med få en bild. Ett äldre par upplyste mig om att det var en Näktergal som sjöng, vilket gjorde det ännu mer angeläget att försöka få den där bilden.

Nu vet jag att den sitter i buskar och träd nära marken och det var just där jag fick syn på den vilket inte var det lättaste kan jag säga. När man väl fått syn på den så återstår det svåraste – nämligen att ta den där bilden med en massa blad och grenar framför motivet som gör att det är väldigt knepigt att hitta fokus.

Skam den som ger sig.

Efter flera timmar!

Vem som är mest galen – Näktergalen eller fotografen – kan ju diskuteras…

_

_

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Miklos said, on maj 15, 2010 at 20:50

    Näktergalens sång är så otroligt vacker! Väldigt fina bilder Imagine på moder naturs egen lilla pavarotti🙂

  2. Lena said, on maj 15, 2010 at 21:17

    Näktergalen får man visst kryssa om man bara hör de.
    Dubbelkryss om man ser den också (vilket jag gjorde förra våren)
    Trippelkryss om man hör, ser och fotar den, helt klart!
    Detta borde firas!
    GRATTIS X TRE!

    Du har galen tur (och skicklighet!)

    Lena

  3. Jenny said, on maj 15, 2010 at 21:53

    Grattis till kalasbilder!😀 Vad härligt att du fick med den! Jag är alltid osäker på om det är näktergal eller taltrast och någon annan skönsjungande fågel jag hör, och ser man den inte så är det svårt att klura ut det, tycker jag.🙂

  4. Lena said, on maj 16, 2010 at 9:19

    Koltrasten sjunger nästan som en näktergal.

  5. photoimagine said, on maj 16, 2010 at 16:53

    Tack Miklos, Jenny och Lena!

    Trippelkryss firar vi så klart!

  6. Kia said, on maj 16, 2010 at 19:36

    Vilken oerhörd tur och skicklighet att du lyckades med denna bedrift.
    Snyggt jobbat!


Kommentera

