Photo Imagine

Stjärtmes

Posted in Ågesta, Bilder, Djur, Fåglar, Natur, Orm by photoimagine on maj 3, 2010

(tror jag), såg jag för första gången idag. Den dök upp från ingenstans, satte sig på en gren och lät sig fotograferas och det var bara tur att jag i alla fall lyckades få en bild, innan den snabbt flög vidare.

Helt utan förvarning dyker något senare fyra gläfsande hundar upp mitt i skogen. Att lyfta kameran och ta bilder är inte att rekommendera mot dessa herrelösa hundar som kommer rusande, även om jag i de flesta situationer brukar ta tillfället i akt.

Dessa fyra vidunder tyckte nog att jag var bra tråkig eftersom jag ignorerade dom – låtsades som om jag inte såg dom medan jag promenerade lugnt vidare, samtidigt som hundarna gläfsande dansade krigsdans runt om mig på den lilla stigen – i skogen. Nu äntligen hördes husses skall i skogen och blixtsnabbt rusar dom iväg mot det håll varifrån dom kom.

Promenerar lugnt vidare…

Blev ändå några bilder när vi möttes igen – nere vid sjön.

var det ju det här med orm igen. Idag stötte jag på ännu en – huggorm. Till skillnad från tidigare ormar så var den här silvergrå med svart sicksack-band på ryggen och jag fick veta att så ser hannar ut som nyligen ömsat skinn.

Bilder kommer i nästa inlägg – bara så ni vet.

Tror att jag fått pippi på orm!

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on maj 3, 2010 at 6:57

    Stjärtmes, JA!
    Sveriges gulligaste fågel.
    Min favorit! 🙂
    De flyger omkring i små familjegrupper, näpet som bara den…

    TACK för ormvarningen!

    Lena

  2. Kia said, on maj 3, 2010 at 9:11

    Ja, stjärtmesen är verkligen söt, rund och go. Ibland kan man undra varför dom inte tippar framåt pga ”magen”.
    Vacker bild.
    Okopplade hundar dräller det av i skogen här. Att det nu mellan Maj – Augusti är förbud nonchaleras totalt.
    TACK för ormvarningen, vi får se om jag kan låta bli att kika in.

  3. Jenny said, on maj 3, 2010 at 12:32

    Rätta mig om jag har fel men är det inte så att i maj och juni MÅSTE hundar ALLTID vara kopplade ute i naturen? Oavsett var man befinner sig (utom på egen tomt förstås) eftersom de stör djurlivet under parning, kläckning och di? Jag skulle nog blivit rätt arg om det kommit fyra herrelösa hundar rusande…
    Söt liten fågel du hittat. Sådan har jag inte sett. Men vet du vad vi spanade på i lördags? 😀 Kungsfågel! Lite för snabba bland grenarna för att fastna på bild men det var en upplevelse. De var ju så små! 😀

  4. Kersti said, on maj 3, 2010 at 20:51

    Jenny har helt rätt. Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Sedan finns det lokala bestämmelser som i Stockholmsstad där det råder generellt kopplingstvång hela året. Förutom att de skrämmer andra djur finns det åtskilliga hundrädda människor som man också borde visa hänsyn mot. De var ju inga små hundar det där.
    Fågeln var desto mindre och väldigt söt.

  5. photoimagine said, on maj 3, 2010 at 23:58

    Tack för upplysningen vad gäller hundkoppel. Om jag träffar på hundägaren igen så ska jag delge honom vad som gäller.
    Bildbevis finns ju att tillgå om det skulle behövas.

    Kungsfågel. Minsann!

    Man tackar för era kommentarer!
    Sitter just och för över bilder från kameran till datorn – bilder jag tog idag som jag lägger upp på bloggen i morgon.

  6. helena said, on maj 6, 2010 at 0:52

    Hamnade här p g a din vackra kommentarsbild. Månne vad det är för en fågel?
    Fri ser den ut i alla fall.
    Och sedan blev jag alldeles varm i hjärtat av bilden på svalan, för att inte tala om den här absolut oemotståndliga lilla fågeln ovan.
    Men störtsur blir jag på människor som låter hundar springa lösa; hade jag mött fyra lösspringande hundar som ser ut som de här; så hade jag blivit tokig av rädsla.

    Vad hjälper det att hundarnas ägare säger; åh, den är så snäll.
    Det kan ju aldrig en mötande människa veta; som inte känner hunden.
    Nu ska jag titta på den ljuvliga lilla fågeln här ovan istället. Och på svalan.

  7. Barbro Weismann said, on maj 6, 2010 at 7:07

    Stjärtmesen är en söt liten fågel som vi har haft gott om i vår trädgård i vinter. De har flockats runt vår fågelbord. De är inte så lätta att fånga på bild. Har försökt genom fönstret, men inte lyckats lika bra som du.


Kommentera

