Photo Imagine

”Se, han kommer med skyarna…,

Posted in Bilder, Foto by photoimagine on april 3, 2010

och allas ögon skola se honom” (Upp 1:7)

Christer Sturmark heter mannen som tror sig kunna övertala mänskligheten att glömma det här med tro för att försöka förstå eller hantera livets mysterier. Det finns ingen osynlig värld eller något gudomligt så länge inte detta kan bevisas genom vetenskaplig forskning, enligt Sturmark, ordförande i humanisterna.

Han tycker att det är dags att glömma Jesus skriver han på Newsmill, men jag undrar om han kommer att lyckas med det för egen del, eftersom han sedan lång tid tillbaka och fortfarande tar upp och ältar detta ämne.

Bilden har jag lånat av en himla duktig paparazzifotograf – en kollega som brukar ligga steget före – men själv ligger jag inte så långt efter, om man säger så…

Återkommer med en liknade bild när det blir aktuellt – kanske från en annan vinkel, men om jag tänker efter så behövs inga bilder på bloggen av denna händelse – den kommer ändå att ses av alla och blir därmed alla tiders största händelse.

”…han skall komma igen på samma sätt, som I haven sett honom fara upp till himmelen” (Apg 1:11)

Vill nog gärna säga till Sturmark att förmågan och möjligheten att tro för den som så önskar, har vi fått av just den anledningen att trons innersta väsen eller det som vi inte kan se med våra fysiska ögon inte behöver bevisas – det är det som är själva kärnan i tron, Sturmark.

Som tröst till Christer Sturmark kan jag säga att tiden kommer när allt blir synligt, men fram till dess får vi tro och kanske är detta till och med en förutsättning för att kunna se…

Ett inlägg om tro i påskatider

När andan faller på nästa gång kanske det blir om hopp – eller kärlek

Tro, hopp och kärlek – inte att förväxlas med religion

/ Imagine


7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena said, on april 3, 2010 at 21:43

    Den bilden och texten tackar jag för på Påskafton.🙂

    Mysterierna kring Jesus kan vi inte förstå men vi kan tacka ja eller nej till att tro. Det är bara att välja!

    Efter år av funderingar kom jag idag till skott, har fotat och överfört en vårbild till min nyfödda blog.
    Blir det några besök, undrar jag?

    http://www.hemmaibotkyrka.blogspot.com

  2. Anonym said, on april 3, 2010 at 21:48

    Den bilden och texten tackar jag för!

    Idag har jag skapat en egen blog och lärt mig föra över ett foto jag tagit själv med min nya kamera.

    Roligt att få växa lite till…

    http://www.hemmaibotkyrka.blogspot.com

  3. photoimagine said, on april 4, 2010 at 12:20

    Du har startat en fin vårgrön blogg Lena och nu har du fått ytterligare ett intresse som du inte kommer att ge upp frivilligt…

    Grattis och tack för kommentaren!

    Fortsatt trevlig påsk!

  4. Kia said, on april 4, 2010 at 19:11

    ”Vetenskap är väl sådant en del måste läsa sig till, medan vi andra vet det ändå”.
    Citatet är lånat, jag kommer ej ihåg från vad eller var.
    Kommer inte Jesus tillbaka för tidigt? På 4:de dagen uppstigen igen från de döda…
    Bilden är väldigt fin , hoppas dock den ej utnyttjas av fanatiker.

  5. Lena Johansson said, on april 4, 2010 at 20:54

    Hej Kia!
    Jesu uppstod på tredje dagen från de döda enligt kristen tro och bibeln.

    Bilden ovan syftar till Jesu tänkta återkomst som ännu inte har inträffat men som det finns kristna som väntar på, det finns grupper som tror det kan hända i vår tid. Man tolkar tidens tecken efter sådant som händer, tex jordbävningar, och jämför med bibliska profetior.

    Tron i sig är tro men att studera tro (forska på tro) är vetenskap och en vetenskapsman kan vara troende…

    (Jag har läst religionskunskap i min lärarutbildning och tycker ämnet är spännande.)

  6. Kia said, on april 5, 2010 at 14:46

    Hej Lena!
    Jag tvekade faktiskt om dagen, jag slog i bibeln men hade ej tid att ta fram det rätta stället.
    Jag förstod symboliken, men tänkte bara vara lite lustig.
    Jag har läst lite religion själv då jag också under en period i mitt liv hade behov av det och fann det intressant.
    Jag har varit inne på din blogg och blev så glad över dina tussillago, och att sädesärlan varit synlig så VÅREN är här trots den nya snön.

  7. Lena Johansson said, on april 7, 2010 at 9:01

    Hej Kia!
    Lessen att jag missade att läsa mellan raderna i din text.
    När man bara skriver och inte pratar kan det bli så.
    Roligt att du har besökt min bog, jag är nybörjare med stort N.
    Men oj, vad kul det är att fota!
    Lena


Kommentera

