Photo Imagine

Vitt – symbol för renhet och oskuld

Posted in Bilder, Fåglar, Foto by photoimagine on mars 28, 2010

_

Kunde varit bilder från Bjästa eller annorstädes…

Newsmill

SvD

DN

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Paz said, on mars 28, 2010 at 1:12

    Lovely!

    Paz

  2. Sophia Blomqvist said, on mars 28, 2010 at 9:17

    Helt vid sidan om, så tycks vitt i egenskap av oskuldsfärg vara realtivt nytt. Det har tidigare varit blått. Därav någonting blått, på bruden, gissar jag.
    Jag misstänker att tågordningen gått så här: Drottning Victoria valde att bära en vit brudklänning (på den tiden klänningsfärg fritt) samtidigt som teknikens framsteg gjorde att nyheten om bröllopet spred sig även i bild, vilket gjorde vitt till modefärg på brudklänningar. Något som håller i sig än idag. Så långt är det inte mina fabuleringar. Eftersom brudar stått för oskuld har även färgen vitt kommit att göra det, är min gissning.

    Fascinerande hur ett val av färg på klänning kan få ringar på vattnet.

  3. Lena Johansson said, on mars 28, 2010 at 11:11

    VACKRA fåglar och underbara foton, tack!🙂

  4. Kia said, on mars 28, 2010 at 12:10

    Vita och rena som liljor (dvs oskulder )
    Hur som helst de unga änderna tar skydd av de vuxna svanarna.
    Får de något skydd eller…

    Idag får du en symbolisk bukett av olikfärgade tulpaner med istuckna videkvistar, igår odlade jag min förkylning och sökte i dina arkiv och det FÖRGYLLDE min kväll med råge.
    – Det är även roligt att se att vi rör oss i samma trakter.Så ett stort Tack för dina skatter!

  5. Jenny said, on mars 28, 2010 at 12:17

    Vita svanar är vackert, även om symboliken mellan oskuld och skuld inte är så vacker. Mobbar är inte heller vackert, eller högljudda gäng. Har nog aldrig sett fler än fyra svanar på samma ställe tror jag, änder är en annan sak.🙂


Kommentera

