Photo Imagine

Under en Djurgårdsrunda

Posted in Bilder, Djurgården, Fåglar, Foto, Stockholm by photoimagine on mars 28, 2010

kan man fånga en hel del bilder och motiv av varierande slag, vilket jag gjorde tidigare i veckan.

Svanarna har nu lyft från förra inlägget och ska nog bara flytta på sig till en annan plats inom tullarna. Kanske bara ett miljöombyte.

Den röda rosen som ligger där utslagen på isen – undrar vad den har för historia och hur den har hamnat där. Kanske att den kastades från Birka Paradise – kanske var färjan inget paradis för rosor när den i slutet av resan sakta brummade förbi utmed Djurgården för att lägga till vid Stadsgårdskajen. Om rosen får vi aldrig veta, men trots allt ligger den bra där på isen och själv tycker jag att det är en bra bild.

Promenaden fortsätter och det blir många bilder, men jag måste göra ett urval och begränsa mig av förklarliga skäl, men nu är jag längst ut på Djurgården och där ligger en stuga som heter Villa Parkudden med adress Parkudden 14 som ni kan se på bilden.

Prinsessan Madeleine och hennes kille ska flytta dit så småningom – om inte…, men det uppstod en brand där i januari (oskyldig), så inflyttningen blir något försenad sägs det. Deras nya hem ligger alldeles vid Djurgårdskanalen och över bron kommer Madeleine att jogga för att hålla sig i trim. Vem vet, kanske det blir joggingbilder så småningom om hon råkar komma i vägen.

Nu bråkar dom och det är svanen som helst vill ha hela kanalen för sig själv och biter därför ifrån sig. 100 meter senare utmed kanalen mot Djurgårdsbrunn kan man se hägrarna sitta där uppe i träden. När man kommer gående brukar någon av dom där stora fåglarna komma emot dig och ta en sväng uppe i luften för att kolla läget – vem du är. Inte idag. Kanske dom känner igen mig.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Znogge said, on mars 29, 2010 at 15:04

    Rosen gör sig på något vis så bra där på isen. Så jag håller med, bilden är vacker!

  2. Kia said, on mars 29, 2010 at 17:09

    Svanarna kanske vill inspektera renoveringen efter branden,
    eller så funderar de på att själva slå sig ner där.
    – Någon tackar med en ros för dansen, eller ett sista farväl till en saknad …
    Bilderna är vackra oavsett vad, och prinsessan kanske får sitt slott och sin prins en dag.

  3. Anonym said, on mars 29, 2010 at 20:56

    Alla bilder är fina och jag känner mig hemma på din promenad, jag har gått samma sträcka många gånger.
    Hägrarna vid Isbladskärret är verkligen spännande!

  4. madonnan said, on mars 30, 2010 at 7:09

    Så fint vi har det här i storstan – det slås jag av när jag ser dina vackra bilder!

    Ha en alldeles förträfflig dag!

  5. Jenny said, on mars 30, 2010 at 13:13

    Den där rosen på isen fyllde mig med vemod. Förlorade förhoppningar, eller något sådant.

    För att svara på dina frågor: Pianot på bild står hemma hos mamma och pappa och jag spelar på det där. Det vi har här hemma är av elektrisk art och saknar den där härliga klangen, för att inte tala om strängar på insidan.😉 Visst kan man få höra Für Elise, men inte särskilt ofta då jag inte har noterna här, isf spelar jag bara strofer ur minnet. Vi spelar båda två, men aldrig samtidigt.🙂 Och aldrig Ray Charles.😀

  6. Kersti said, on mars 31, 2010 at 21:28

    Det är en bra runda om man vill ha fina bilder. Du är så duktig på det, att fånga ögonblicken. Jag trasslar på med en kurs i visuell kommunikation som tar en massa energi men som också ger mycket tillbaka. Nu försöker jag fotografera andra saker än de som jag brukar. Det är svårt men de går.


Kommentera

