Photo Imagine

Thomas Di Leva

Posted in Bilder, Di Leva, Foto, Livet, Tankar by photoimagine on mars 26, 2010

skriver en artikel på Newsmill med anledning av alla rykten som florerat i media, bloggar och annat om en påstådd misshandel av sin fru någon gång i höstas.

Kanske att det hade gått mig förbi och att jag inte hade ägnat någon uppmärksamhet alls åt Di Levas privatliv, om det inte hade varit för att jag råkat hamna på några bloggar där man gav full bränsle till att den där Di Leva – kärlekens profet i Sverige minsann var skyldig. Detta blev ett exempel på hur man sätter en sten i rullning, som får fart och kan krossa vem som helst – som kommer i vägen.

Spekulera, tro, tolka, misstänka och tycka till – ja, det står väl var och en fritt att göra. Om det ger oss energi eller får oss att må dåligt kan bara du själv svara på. Vad som egentligen har hänt vet bara dom själva eller dom som eventuellt varit i deras närhet. Det är möjligt att flera av er som kommenterat har varit det. Att någon utövar psykiskt eller fysiskt våld på någon annan är vi väl alla överens om att det inte är acceptabelt och det anser alla som självklart. Är det lika självklart att inte döma någon på hörsägen – om vi nu inte var där förstås. Det som antyds kan vara sanning, men det kan också vara osanning. Vem kan ta på sig den rätten att sprida rykten vidare…Vad vi säger om Di Leva, säger mer om oss själva.

Tog mig friheten att lämna kommentaren bland en massa andra på en av bloggarna och vad jag vill säga är att vi ibland behöver använda eller åtminstone träna upp vår inneboende, kanske slumrande förmåga att tänka och reflektera på egen hand. Mer på oss själva än på andra. Gör vi inte det kommer vi att riskera att skyfflas med som grus och försvinna i brus.

Vem kommer att lyssna på dig när du till slut bara blir en röst som inte ens är din egen…

Hittade ingen lämplig bild som anknyter till inlägget – därför blev det denna…

(En oljemålning från 1992. Om jag inte minns helt fel så höll jag själv i penseln)

Dä ska va gött å Leva…

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena Johansson said, on mars 26, 2010 at 15:12

    Bra tankar!
    Det vi säger om andra säger kanske mer om oss själva än den vi talar om, den ”andre” blir på så sätt vår lärare, om vi tänker till…
    (Men inte så lätt alla gånger när känslorna tar över…)

    Du är en konstnär! FIN tavla!

  2. Camilla said, on mars 26, 2010 at 17:39

    Den där tavlan känner jag allt igen!🙂
    Mycket fin!

  3. Kia said, on mars 26, 2010 at 17:48

    Mycket vacker tavla och kloka, tänkvärda ord.

  4. photoimagine said, on mars 27, 2010 at 17:05

    Tack Lena, man gör så gott man kan!

    Camilla, så den verkade bekant ja!

    Tack Kia!

  5. Anonym said, on mars 31, 2010 at 13:44

    Frågan är vad som händer om man inte reagerar? Vi borde inte döma ut någon men samtidigt borde man inte se mellan fingrarna heller när det handlar om något så allvarligt. Tar man likheten med våldtäkten i Bjästa så finns det ju risk att detta kan få fortsätta i det dolda för att ingen väljer att se bakom den fläckfria ytan. För lika väl som han kan vara oskyldig kan han även vara skyldig. Ska vi då bara stå och se på? Hade det inte varit en ”folkkär artist” hade vi nog dömt ut personen hårdare och framför allt snabbare.

    Jag har gjort mitt val och grundar det på så enkel fakta som att jag hörde dessa rykten för flera år sedan men vägrade då tro på dessa. Det lät för otroligt för att vara sant! Så när han förlovade sig med denna starka donna för ett år sedan tänkte jag att hon om någon borde ju inte tolerera ett sånt beteende. Stämmer dessa rykten borde det komma upp i ljuset. Så när detta hände i höstas och det togs upp i nyhetstidningarna visste jag någonstans inom mig att talesättet ”ingen rök utan eld” väldigt ofta stämmer.

  6. photoimagine said, on mars 31, 2010 at 13:59

    Att du ”gjort ditt val”, vad du nu menar med det, är ju upp till dig och ett privat ställningstagande, men vad ska du mer göra menar du när du säger att man inte ska stå och se på. Det står ju också dig fritt att söka upp Di Leva eller göra en egen undersökning för att skaffa fram bevis som eventuellt bekräftar rykten som du hörde med början för flera år sedan. Om det skulle få dig att känna dig bättre till mods vet bara du själv, men lycka till!

  7. Tvivlar på Thomas said, on mars 31, 2010 at 23:41

    Ja men varför tänker och reflekterar du inte när Di Leva pumpar ut sina blåa dunster då? Han skrev ju i sitt öppna brev att hon i stort sett är tokig – detta har ju fått stå oemotsagt och inte fullständigt ogranskat trots att det är ju bara var en del av hans självförsvar. Vem granskar honom när han säljer sin kärlek till folket? Han tjänar pengar på vanligt folk – ”hela Sveriges kärleksprofet” etc, men är det genuint? Varför tar han då så mycket betalt för det? Blir så trött över den svenska trögheten och godtrogenheten. Hur f-n skulle det gå till att ”söka upp Di Leva” och få reda på sanningen, eller göra en egen undersökning? Varför gör du det inte själv då om det nu är så enkelt?

  8. photoimagine said, on mars 31, 2010 at 23:49

    Fortsätt tvivla…
    Kan vara din livsmission!🙂

  9. Tvivlar på Thomas said, on april 1, 2010 at 10:52

    Kanske det. Vad är din då? Att vara en okritisk konsument? Att skratta åt medmänniskor som vill avslöja övergrepp och missförhållanden? Jag har personligen sett hur han agerar. Men jag har inte resurserna att gräva fram bevis. Mitt vittnesmål i sig räcker inte. Det finns visserligen många fler vittnen, men inte de handfasta bevis som krävs. Det enda vi faktiskt skulle kunna bevisa i dag är att han inte är den man han utger sig själv för att vara. Men det rent brottsliga kräver, som sig bör, mycket tung bevisning, och det är inte lätt för oss att skaffa fram. Se på Al Capone. Hur många liv hade han på sitt samvete? Ändå jublade jurister och poliser när man efter många år äntligen lyckades få honom dömd – för skattebrott. Ändå visste ju alla att han var en kallblodig mördare, men inte ens med deras obegränsade resurser kunde man leda det i bevis. Under tiden nästan hyllades Capone av mer okritiska personer bland allmänheten, då han ju också på sätt och vis var en skicklig artist.

  10. photoimagine said, on april 1, 2010 at 11:26

    Ursprunget till att jag skrev inlägget var att man på bloggar hängde ut och hetsade mot en person som ansågs vara skyldig utan att ha bevis för det.

    Frågan för mig är inte om Di Leva är skyldig eller oskyldig, det kunde ha varit vilken annan som helst, du eller jag, men att börja antyda, sprida rykten och göra det till en sanning via en massa kommentarer är inte så klokt. Detta är ursprunget till att jag skrev inlägget och därför är inte heller den här bloggen avsedd för att fortsätta hetsjakten på någon eller någons privatliv.

    Alltså, låt mig bara säga till dig som engagerar dig och tvivlar på Thomas Di Leva, fortsätt gärna med det, men det får du i så fall göra på egen hand eller i annat forum.

    Detta är en blogg för allt annat än för ryktesspridning och med det hoppas jag att jag uttryckt mig tillräckligt klart. Om det gäller Al Capone, Di Leva eller någon annan – lika för alla.

    Glad påsk!

  11. Tvivlar på Thomas said, on april 1, 2010 at 12:30

    Tack för svar. Måste dock å det tydligaste framhålla att jag INTE är Thomas Tvivlaren – denna står INTE bakom mina inlägg på något som helst sätt.

    Tack igen, och glad påsk själv!

  12. photoimagine said, on april 1, 2010 at 12:35

    Aha, tack för påpekandet. Tog bort den länkningen.

    / Imagine

  13. Tvivlar på Thomas said, on april 1, 2010 at 22:41

    Tack!


Kommentera

