Photo Imagine

Vi har hört det förut – om Sverigedemokraterna

Posted in Alliansen, Bilder, Foto, Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, Oppositionen, Politik, Sverigedemokraterna by photoimagine on mars 25, 2010

Jag kollar gärna på debatt och duell mellan partiledare. Kollar är just det rätta ordet, för jag brukar nu för tiden inte lyssna så noga på vad dom säger för inte är det speciellt upphetsande, och som sagt – vi har hört det förut, eller rättare sagt jag har hört det förut, eftersom jag talar för mig själv och ingen annan.

Det som roar mig mest är att se hur dom säger det dom vill ha sagt – alltså kroppsspråket eller om dom säger saker på utandning eller inandning för det gör en viss skillnad. Kanske mest är en yrkesskada – att uppmärksamma beteende, hur någon uttrycker sig – vad någon säger eller inte säger.

Jobb, skatter, sjukvård, offentlig sektor och allt det där som är viktigt, men det är egentligen upprepningar av fraser och inövade argument som gör att debatter av det här slaget ofta saknar nerv – förutom när programledaren ställer någon fråga om Sverigedemokraterna.

Då blir det först alldeles tyst… Mona och Fredrik slutar att andas, dom tittar på varandra och så vill dom helst av allt sätta sig i varandras knän eller bli av med det området så fort det bara går. I partiledardebatten i Agenda senast det begav sig då samtliga riksdagspartier var representerade uppstod samma fenomen och jag gjorde samma reflektion, då som nu. Helt plötsligt snörper halsarna ihop sig, ingen vill riktigt ta kommandot och det uppstår en annan energi i rummet vilket jag då tycker är väldigt intressant, men samtidigt lite sorgligt.

Rasistiskt och främlingsfientligt är mantrat för att snabbt avfärda det parti som faktiskt har stora möjligheter att komma in i riksdagen efter valet i september – flera hundra tusen av befolkningen som sympatiserar med SD kan man bara inte avfärda såsom varande rasister och främlingsfientliga.

De flesta jag kommit i kontakt med – och det är ganska många – säger att man är kritisk till den politik som förts under många år i landet och vad man vill ha sagt är, att trots mångkulturens fördelar så har också de negativa konsekvenserna av massinvandring vuxit sig allt starkare. Det får var och en ha sin egen uppfattning om.

Att etablerade politiker undviker att tala om Sverigedemokraterna och när man som under debatten ikväll blir tvungen att säga något – då blir det på inandning. Att man inte vill ta debatt med SD är för att man inte vill ta debatt om invandring – för då finns risk för att man måste redovisa vad samhällets kostnader är inom detta stora område och det är här som skon klämmer som hårdast. Att äldre på ett boende inte kan få en extra påtår eller det kokta ägget på grund av att det blir för dyrt, det reagerar vanligt folk på! Det gör jag också.

För att slippa ta den debatten, skrämselpropagerar man och gör allt för att utestänga ett parti som i demokratisk ordning eventuellt får tillräckligt med röster för att komma in i riksdagen om nu inte valfusket upprepar sig förstås – det skedde senast vid valet 2006 då en socialdemokratisk valarbetare plockade bort Sverigedemokraternas röstsedlar. Hon blev också dömd för detta.

Vi har demokrati i Sverige med allt vad det innebär. Alla demokratiska partier ska få göra sin röst hörd – därefter kan medborgarna bilda sig en egen uppfattning och åsikt. Utan fördomar och okunskap.

Min uppfattning och åsikt ska inte tillrättaläggas av varken politiker eller media.

Att ni två får vara med på bild – det bjuder jag på.

Vem som vann…?

Det gjorde jag, som skrev ett ovanligt långt inlägg.

På utandning…

SvD

DN

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on mars 25, 2010 at 7:02

    Hej Imagine,

    Ett väldigt välskrivet och genomtänkt inlägg. Och intressant.

    Känner mig verkligen alldeles för lite insatt i ämnet, men en lysande förmåga att förmedla tankar som märks här, måste jag ju få kommentera 😀

    Ha en fin torsdag!

  2. MrPerfect72 said, on mars 25, 2010 at 7:36

    Grattis till SD’s elit. Ni kommer nog in detta val.

    Piratpartiet, Feministiskt Initiativ, SPI, Enhet mfl. smaapartier verkar ju inte heller vilja komma in i valet 2010. De vill inte valsamverka alls. Det ger missnoejesroestarna enbart ett val… SD.

    Man kan ju absolut saega att de gett SD extra luft under galoscherna. Det har aeven den sittande politikeradeln. Dessa partier ska SD’s elit tacka foer hjaelpen, verkligen.

    Jag kommer dock roesta AD eftersom jag heller roastar paa naagot jag vill ha och inte faar det aen att jag roestar paa naagot jag inte vill ha och faar det.

    MVH
    MrPerfect72
    Medlem av http://www.aktivdemokrati.se

  3. Bo Antonsson said, on mars 25, 2010 at 10:58

    Tack fför ett behagligt lågmält och sansat inlägg när dret gäller SD.

  4. Kia said, on mars 25, 2010 at 16:47

    Du förmedlar på ett mycket bra och genomtänkt sätt ,vad många i Sverige idag tänker och tycker om invandringens negativa fölljder. Det stannar inte vid äldrevården, utan gäller även för ”fattigpensionärer”, sjukpensionärer, ensamstående kvinnor mfl.
    Kostnaderna inom sjukvården kommer ej att räcka till för det system vi har idag.
    Många Svenskar har skulder hos kronofogden för obetalade sjukhuskostnader, läkarbesök kostnader för läkemedel mm , samtidigt höjs det röster om fri läkarvård för alla som vistas i Sverige illegalt.
    En läkare från Ersta Diakoni åker runt i Stockholm och ger vård till hemlösa och enligt honom finns ”hela Europa” på Stockholms gator.
    Sverige håller på att byta ut sin befolkning och makthavarna låter det pågå.

  5. photoimagine said, on mars 26, 2010 at 13:19

    Tack Madonnan för dom vänliga orden! Ha en fin fredag!

    Mr Perfect, man måste inte vara Sverigedemokrat bara för att man skriver om dom, men lycka till med Aktivdemokrati!

    Bo Antonsson, det var snällt sagt. Tack!

    Kia, Tack och det ligger mycket i det du säger!

  6. Kerstin Kullander said, on mars 26, 2010 at 18:57

    Mycket välskrivet och genomtänkt, som vanligt Imagine 🙂 Det kommande valet och tiden därefter kommer att bli väldigt intressant tycker jag. Ha en trevlig helg!! 🙂

  7. photoimagine said, on mars 26, 2010 at 19:08

    Tack, och ha en trevlig helg Kerstin!

  8. […] This post was mentioned on Twitter by Sophia Blomqvist. Sophia Blomqvist said: PhotoImagine skriver bra om gårdagens debatt o frågan om Sverigedemokraterna. Klok man. http://bit.ly/bRucnt […]

  9. Bunny said, on mars 29, 2010 at 16:17

    http://katidis.wordpress.com/2010/03/17/svennehora/

    Mvh

  10. Pappan said, on augusti 25, 2010 at 2:04

    Tack för denna reflektion. Påminner mig om hur jag själv tänker — och sånt är ju alltid kul.

    Pappan

  11. photoimagine said, on augusti 26, 2010 at 1:04

    Trevligt att höra, Pappan!


Kommentera

