Photo Imagine

Går mot strömmen…

Posted in Bilder, Foto, Livet, Stockholm, Sverige, Tankar, Vinter by photoimagine on mars 11, 2010

_

Han går inte bara mot strömmen – han går till och med i Strömmen. Mitt i Stockholm. Mitt i vintern.

Inte alltid så bekvämt att gå mot strömmen, men om det är ett eget val så är inte bekvämligheten det första man tänker på – det kan däremot vara befriande. Gå dit hjärtat leder dig – och det betyder inte alltid medströms. Ibland flyta med – ibland gå motströms.

Att kunna tänka fritt är sunt – att kunna ha en egen åsikt och stå för den, även om jag är ensam om den, får väl anses vara modigt. Att gå sin egen väg kan vara en utmaning och jag tar därmed också ansvar för mina val och i vilken riktning jag vill gå – medströms eller motströms…

Inte är väl meningen att vi alltid ska flyta medströms under broarna, för att utmed – eller i slutet av – strömmen, fångas upp av någon slags pir eller mur för att sedan ligga där och skvalpa bland en massa annat skräp. En och annan död fisk som flyter med strömmen har jag också sett på min väg utmed Stockholms ström…

Flyta medströms kan kännas bekvämt.

mot strömmen kräver lite ansträngning.

Att bara sitta still på kajkanten, dingla med benen utan att varken flyta med eller gå mot strömmen är heller inte att förakta, om jag tänker efter…

Paddla motströms – det är en helt annan sak…

(Till hö: Tre bilder i en)

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lena Johansson said, on mars 11, 2010 at 6:58

    De två översta, strömstare?

  2. photoimagine said, on mars 11, 2010 at 10:34

    Han inbillade sig att han var en…
    🙂

  3. madonnan said, on mars 11, 2010 at 13:03

    Mycket intressanta reflektioner…

    Själv är jag en levande Fisk. Tur det.

    Trevlig helg!

  4. photoimagine said, on mars 11, 2010 at 13:09

    Dessutom är du Madonnan, ett lysande exempel på levande Fiskar. Mitt i livet. Mitt i Stockholm.🙂

  5. Barbro Weismann Elvegård said, on mars 11, 2010 at 18:09

    Inte visste jag att det var så grunt i Strömmen
    Roligt och intressant inlägg

  6. photoimagine said, on mars 11, 2010 at 22:04

    Det visste inte jag heller, Barbro!
    Tack!

  7. Kersti said, on mars 13, 2010 at 22:08

    Jag tror att jag är en av dem som sitter och dinglar med benen. Att gå motströms är svårt men jag tränar oförtröttligt. Ibland sticker anarkisten i mig upp och då…


Kommentera

