Photo Imagine

Teleobjektiv

Posted in Iran, Islam, Israel, Mellanöstern, Politik, Religion, Terrorism by photoimagine on februari 26, 2010

använder jag som oftast för att ”komma så nära” som möjligt – till exempel fåglar eller andra motiv som behöver zoomas in för att få till en bra bild. Vidvinkelobjektiv däremot ger ett bredare perspektiv med ett större omfång som kan användas för landskapsbilder eller byggnader osv.

Det senare använder jag sällan, men om man bara såg världen genom en kameralins så skulle jag i nuläget använda ett vidvinkelobjektiv för att se tillvaron i det breda perspektivet.

Sedan jag startade bloggen har jag då och då antytt mitt intresse för utvecklingen i mellanösternkonflikten och för landet Israel, och ni som följer med vad som händer inser nog att det är ett spänt – eller rättare sagt – ett skarpt läge. Många av världens ledare samlas på olika håll just nu i dessa länder – till exempel är Carl Bildt i Beirut och skriver på sin blogg om en allt nervösare region.

Min uppfattning är att vi inte får se någon politisk fred. Motsättningarna är så stora och djupa att en fred genom dialog och förhandlingar är som tidigare, utsiktslös. Hotet från arabländerna att förinta Israel står kvar och vem som helst kan förstå att Irans president som nu är i Damaskus och Syriens president smider planer som aldrig förr.

Det kan mycket väl bli så att ett hotat och provocerat Israel ser som enda alternativ att militärt utvidga sina gränser och på detta sätt skapa en tillfällig fred och få andrum – för en tid. Terrorbasen Damaskus som förser Hezbollah och Hamas med vapen som riktas mot Israel kan ligga mycket illa till för ett överraskande blixtangrepp från det lilla landet.

Tänkbart.

Vad som därefter sker får bli en senare fråga…

__

Kommentera

