Photo Imagine

I skogen var det alldeles tyst

Posted in Bilder, Fåglar, Foto, Natur, Tyrestaskogen, Vinter by photoimagine on februari 22, 2010

_

__

…men högt där uppe i trädtopparna hördes plötsligt kvittrande (eller twittrande kanske man säger numera), och bland grankottarna kunde jag se de här vackra röda fåglarna som jag mig veterligen aldrig tidigare sett. Inte helt lätt att fokusera eftersom dom rörde sig hela tiden fram och tillbaka, men några bilder blev det i alla fall.

Rörde sig fram och tillbaka gjorde däremot inte jag – helt blickstilla stod jag där idag och för några ögonblick glömde jag den stränga kylan. Efter ytterligare en stund blev det helt tyst och fåglarna var som bortblåsta – eller så fanns dom där bakom kottarna – inte vet jag.

Så gick jag vidare och funderade lite över vad det kunde vara för slags fåglar egentligen. Googlade lite och det närmaste jag kunde komma var Korsnäbb eller Tallbit, men jag är inte säker – är nog mer fotograf än fågelkännare, men kanske att Lena som är expert på fåglar besöker bloggen vid något tillfälle och då är jag säker på att hon kommer att kunna identifiera den här pippifågeln.

Och himlen var blå…

_

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kerstin Kullander said, on februari 22, 2010 at 19:12

    Vilken otroligt vacker fågel, få gå tillbaks till dina kommentarer senare för att se efter om någon känner igen den. Som sagt är du en otrolig fotograf! 🙂

  2. Jörgen Håkansson said, on februari 22, 2010 at 20:51

    Det där måste vara en Tallbit. Snyggt fångat är den också..

    http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/faglar/vanligafaglar/faglarpavintern/tallbit.1653.html

  3. Lena Johansson said, on februari 22, 2010 at 21:22

    Oj fantastiskt!
    Visst är det en korsnäbb men fråga mig inte om det är Mindre korsnäbb eller Större korsnäbb.
    (Men vanligast är visst de mindre så det är sannolikt den.)
    Enligt boken Fågelguiden är den talför.
    Den ska ha sitt bo i en hög gran och det är ju grankvistar vi ser.

    Jag vet att Naturmorgon i radions P1 ville direktsända från stationära korsnäbbar i stockholmstrakten i lördags morse, men de fick inte ”napp”

    Jag drömmer om att få se en korsnäbb, någon gång blir det kanske min tur…

    Du har goda fågelögon och tar så vackra fågelbilder.

    Grattis till korsnäbben!

  4. photoimagine said, on februari 22, 2010 at 21:26

    Tack Lena, jag visste väl att du skulle dyka upp och du verkar säker på din sak ang Korsnäbben. Mindre eller större – det får vi leva med, men en grann fågel är det! Din tur kommer också, var så säker!🙂

  5. Maria said, on februari 22, 2010 at 21:55

    Vilka fina bilder du fick på den otroligt fina fågeln! Jag har aldrig sett en sådan, men ser av ovanstående kommentar att det ska vara en korsnäbb.
    Det är så kul när man får det man träffar på på bild.
    Tack för titten på min blogg!
    Ha de gott!
    /Maria

  6. Lena Johansson said, on februari 22, 2010 at 22:46

    Jag var säker ända till jag visade fågelbilden för maken…
    Jag var lite för snabb att kommentar!
    Fågeln kan visst vara en BÄNDELKORSNÄBB men är, enligt min biolog här hemma, knepig att artbestämma.
    Så säker är jag inte!
    (Bara en glad amatör :-))

    Det vita har både en tallbit och en bändelkorsnäbb.

    Mitt förslag är att du skickar bilden till

    http://www.sof.se

    så kan vi få svar av riktiga experter på SOF:s hemsida.
    (SOF är Sveriges ornitologiska förening)

  7. photoimagine said, on februari 22, 2010 at 22:52

    Tänk vad makar kan ställa till det… Vi jobbar vidare på det! Tack!

  8. Lena Johansson said, on februari 23, 2010 at 7:18

    Jag har just mejlat till mina kompisar i tjej-nätverket Rapphönorna, de flesta superduktiga och erfarna ornitologer.
    De har fått länken till denna sida.
    De klarar nog artbestämningen!
    Lena

  9. photoimagine said, on februari 23, 2010 at 8:40

    Skickade en bild till SOF som du sa – lägg där till Rapphönornas ev utlåtande så har vi riggat för den absoluta sanningen. Tack!

  10. Annika Morberg said, on februari 23, 2010 at 19:43

    Jag skulle säga mindre korsnäbb, näbb längre än hög, ingen ”tjurnacke” t.ex. Bändelkorsnäbb har vita vingband, finns inga på den övre bilden.

  11. Lena Johansson said, on februari 23, 2010 at 21:04

    Tack till Annika M. som är en Rapphöna!

    Jag läste idag i ”Fåglarna i Norden” att mindre korsnäbb kan ha lite vitt i dräkten trots att alla bilder som ritas och färgläggs inte visar det.
    Så är då mitt första svar rätt? Det verkar så…!?🙂

  12. Lena Johansson said, on februari 23, 2010 at 21:57

    Och Annika M har mejlat mig att undergumpen är vit på mindre korsnäbb, fågeln vrider sig så undergumpen syns.

  13. Gigi Sahlstrand said, on februari 25, 2010 at 10:43

    Visst är det mindre korsnäbb. I vinter har vi haft mängder av dom pga ett bra frö år. Det är likadant med trastar och starar som har övervintrat i våra trakter pga ett bra bär o fruktår. Mindre korsnäbben, trots sin vackra färgsprakande dräkt, kan var svår att få syn på pga de oftas sitter högt uppe i grantopparna. Men därimot är de ljudliga med sina lockläten, de är duktiga på hålla ihop flocken. Man ser lätt spår efter dom – nedfallna grankottar med nån cm barr kvar. Nu går korsnäbbarna in i häckning, de är inte sina häckplatser trogna utan de häckar där det är gott om mat. Så med andra ord komemr vi få massa söta korsnäbb ungar i våra skogar🙂 PS Annika ovan nämner lite beskrivning varför det är mi kors, kan tillägga att det är svårt att skilja mindre och större. Bäst är just ”tjurnacken” och platta huvudet hos den större samt de har mer en papegojanäbb. Man brukr säga att näbben är lika tjock som lång hos den större. Men det är svårt när de sitter där uppe i toppen på trädet…. En annan regel (med undantag) mi kors i gran, st kors i tall…

  14. photoimagine said, on februari 25, 2010 at 16:45

    Tack Lena och alla andra Rapphönor för att ni engagerar er och för att ni delar med er av dom ornitologiska kunskaperna!

    Alltid lär man sig något nytt!

  15. Munin said, on mars 2, 2010 at 14:41

    Vilken otroligt fin liten fågel, tror jag aldrig sett en på riktigt, inte i trakten där jag bor iaf. Snyggt fångat🙂


Kommentera

