Photo Imagine

Registrering

Posted in Bilder, Foto, Fotografi, Gatufoto, Livet, Sverige, Tankar, Västergötland by photoimagine on november 8, 2009

IMG_3579x

IMG_0394x

IMG_7728x

IMG_5437x

Kommer ihåg när jag var en pojkspoling…I västgötabyn där vi bodde, så hände det att det dök upp en bil då och då och ett av våra många nöjen var att ”skriva bilnummer”, som vi sa. På den tiden såg inte registreringsskyltarna ut som dom gör idag.

Bokstaven R till exempel, talade om att bilen kom från Skaraborgs län följt av fem siffror, H från Kalmar län, Z från Jämtlands län, W från Kopparbergs län osv.

I mitten av sjuttiotalet byttes dessa skyltar ut mot hur dom ser ut idag. Undrar just varför vi skrev upp de där bilnumren i det där lilla blocket – en anledning kanske var att vi kunde se varifrån i Sveriges stora land alla bilar kom, men jag tror att alla nummer vi skrev upp hade alla bokstaven R, så hur roligt var det…Dessutom skrevs samma bilnummer två gånger eftersom bilen oftast kom tillbaka. Ett ganska bra sifferminne har jag – kanske har det sin förklaring från den tiden. Tveksamt.

Däremot, när vi packade bilen och åkte på semester ända till Varberg såg vi bilar vars registreringsskyltar talade om att de kom från hela landet. Spännande var att vi också visste exakt från vilket län eller landskap.

Att möta en bil med bokstaven S – en värmlänning! Eller O – en go gubbe från Göteborg! För att inte tala om A – en stockholmare! Y – en norrlänning! M – skåningen! Bara en sån sak.

När jag laddade upp bilderna till detta inlägg hade jag egentligen tänkt att skriva om någonting annat, nämligen sifferkombinationen på den röda Audin och EU, men då får det bli vid ett senare tillfälle. Är inte så förtjust i långa inlägg.

Steget från mjölkbordet där vi satt och skrev bilnummer med R som begynnelsebokstav till Europeiska Unionens symboler är nog inte så långt trots allt. Registrerar gör jag fortfarande kom jag på nu – inte med blyertspennan, men med kameran.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jenny said, on november 8, 2009 at 19:39

    Vissa europeiska länder har ju kvar det där, när vi bilade runt i Tyskland som barn satt vi alltid och klurade på varifrån bilen kom, och om vi kom på det så fick vi barn genast följdfrågan om vart denna ort/område fanns. Nu bilade vi iof mest runt i Bayern så det var inte så många olika skyltar vi såg.🙂 Det är roligt med regskyltar egentligen, finns mycket bus och lek man kan ha under färden, bara av att läsa skyltarna.🙂

  2. Munin said, on november 8, 2009 at 19:48

    Det är alltid lika underhållande att kika på registreringsskyltar, tanken har dock inte slagit en att fota skyltarna någonsin. Gillade den sista ”the number of the beast”😀 speciellt med tankte på att bilen är röd också!

  3. Paz said, on november 10, 2009 at 0:34

    Are these all your cars or you have more? 😉

    Paz

  4. Barbro Weismann said, on november 10, 2009 at 15:16

    Ha ha!
    På sommarloven satt jag också på ett mjölkbord i Möklinta och skrev upp bilnummer.
    Det var lite som roade oss barn på den tiden.
    Kör försiktigt!

  5. kerstin said, on november 10, 2009 at 19:29

    Tänk att även jag sysslade med detta/Kerstin

  6. Kersti said, on november 11, 2009 at 22:27

    Jag känner igen det där med att ha koll på vart bilarna kom ifrån. Själv har jag alltid varit en med A alltså en riktig o8. Nu har jag en dotter som har koll på en masa bilnummer. vet vårt och grannarnas. jag har uselt sifferminne så jag måste titta efter även när det gäller mitt eget.


Kommentera

