Photo Imagine

När det brinner!

Posted in Bilder, Foto, Fotografi, Sverige, Terrorism by photoimagine on oktober 18, 2009

IMG_8291x

IMG_8293x

IMG_8287x

IMG_8286x

IMG_8285x

För att undvika ögonskador bör man inte stirra för länge rakt in i elden sägs det, speciellt inte om det brinner kraftigt vilket det gjorde i södra Stockholm inatt då åtta bilar förstördes i anlagda bränder. Att någon tuttat på kan man väl anta – risken att bilar självantänder samtidigt på olika ställen i samma område är väl inte alltför stor.

Anlagda bilbränder är ju ingen ny företeelse och nattens aktiviteter är ju inte de första om ni hängt med i nyhetsrapporteringen på senare tid.

Polis och brandkår rycker ut gång på gång – dom gör sitt jobb och kan inte beskyllas för att bilar brinner. Ibland får man tag på den eller de som eldat på eller så hittar man ingen överhuvudtaget som kan misstänkas eller stå till svars.

Man ska inte stirra för länge in i elden…

Nej, och man ska heller inte blunda för länge – någon gång måste man öppna sina ögon – bränderna i natt är släckta så nu kan ni politiker kisa lite försiktigt och vi som kanske bor och vistas i eller nära denna förstörelse kan berätta för er att det brinner ofta i Sveriges förorter där privat egendom ständigt utsätts för skadegörelse.

Dåvarande och nuvarande regering – ingen av riksdagspartierna har lyft ett finger för att komma tillrätta med den ökade förstörelsen i landet. Man bara ser på – eller blundar menar jag förstås.

Nu är det ett år kvar till valet 2010 och frågan kommer att ställas till samtliga partirepresentanter vad som kommer att göras för att vända den negativa trenden.

Det är inte bara bilar som brinner och förstörs – ett helt samhälle riskerar att förfalla om ingenting görs. Blablabla räcker inte.

Den som vaknar, talar klarspråk, visar beslutsamhet och handlingskraft för att stävja den här pågående terrorn kommer jag att ge min röst när det så är dags.

Om inte – stick och brinn!

Kanske kommer jag att följa upp inlägget och via bloggen redovisa hur våra förtroendevalda har tänkt sig det hela…

Även om jag inte var på plats inatt så är bilderna dagsfärska.

 ____________

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Henrik said, on oktober 18, 2009 at 18:19

    Sant!

  2. Jenny said, on oktober 18, 2009 at 19:21

    Hoppas inte din bil var med där. Själva sitter vi som på nålar varenda gång vi känner brandlukt, eller hör brandbilarna, eller läser i tidningen att brandkåren varit i vårt område under natten, och så går maken iväg till garaget för att kolla. Än så länge har vi bara fått sönderkörda bilar av busligister med bil. Tycker den här ökade förstörelsen av privat egendom är sjuklig och vidrig och det kostar många oskyldiga människor väldigt mycket pengar. I många fall bränner de upp entusiastbilar, och ingen försäkring täcker deras egentliga värde.😦

  3. Munin said, on oktober 18, 2009 at 19:31

    Det är rent ut sagt förj*vligt när dessa ligister bara för skoj skull går och tuttar eld på oskyldiga människors bilar😦 för det är oftast dom oskyldiga som drabbas hårdast. Jag hoppas att din bil inte var med där. Blir själv alldeles kallsvettig när jag hör om bilbränder här i trakterna.

  4. photoimagine said, on oktober 18, 2009 at 20:59

    Henrik, sant – kort och gott!

    Jenny, min bil var inte där och jag bor heller inte där. Men jag var där idag! Tack för omtanken! Inte många gillar det som håller på att hända och nu behöver det göras något radikalt åt det hela innan det är för sent.

    Munin, det har pågått utan att någon tagit tag i det hela på allvar. Det är skandal att det bara får fortsätta, men vi kan ju hoppas att det blir en ändring.

  5. Bengt Lundström said, on oktober 19, 2009 at 6:00

    Fattar ni inte ännu ens att detta bara är födslovåndor inför det som ni står inför? Vad har ni hemvärnet till? Hur står det till med självbevarelsedriften? För snart måste ett undantagstillstånd införas då inga myndigheter fungerar i Sverige. / Finländare

  6. Svenn.e said, on oktober 19, 2009 at 7:25

    Finns det något hemvärn kvar? Håller med om att myndigheterna INTE fungerar och att det borde införas undantagstillstånd tills dessa ”upproren” är utredda… Till slut kommer folk att ta lagen i egna händer för att skydda sig själva… Är det så vi vill ha det? Myndigheter/politiker, VAKNA NU! (eller är det för sent?)

    R.

  7. Mats said, on oktober 19, 2009 at 18:21

    Hej.
    – sorgligt. Men något glatt är i alla fall mångfalden av bilder här. Ena dagen kändisar. Andra dagen brända bilar… Man vet aldrig vad man har att vänta.

    /Mats

  8. kerstin said, on oktober 19, 2009 at 18:43

    Ja du, där lägger jag min röst också. Det är så sant att det gäller att vi vaknar nu för det som håller på att hända, håller helt med dig Imagine/Hälsningar Kerstin

  9. Lena Johansson said, on oktober 19, 2009 at 18:52

    Sorgligt och onödigt slöseri med våra resurser på många plan, jag har förstått att en del bränder tystats ner, har varit en del åt mitt håll, söder om söder, som inte fått uppmärksamhet, för det är väl vad förövarna vill?

  10. Antonia said, on oktober 20, 2009 at 16:53

    Om dem ändå skulle lägga ner lika mycket energi att lära sig nåt vettigt och lära sig språket, vore de en bit på vägen att lyckas med nåt i livet.
    Jag har inte medkänsla med dem.
    Jag är invandrare själv. Kom helt ensam till Sverige. Jag är inte rik, men jag har kämpat från dag ett. Och antagligen kommer jag kämpa resten av mitt liv med all motgång jag dagligen tampas med.


Kommentera

