Photo Imagine

I Stockholms södra skärgård

Posted in Bilder, Foto, Livet, Stockholms skärgård, Tankar by photoimagine on september 18, 2009

_

IMG_6003x

_

IMG_5974x

_

pågick en intensiv ubåtsjakt hösten 1982. Om det nu fanns några farkoster från främmande makt under ytan råder det än idag delade meningar om, men om främmande ubåtar opererade i skärgården så lyckades dom i så fall ta sig ut trots sjunkbomber och avspärrningar, eller så släpptes dom ut frivilligt – eller så fanns dom inte överhuvudtaget.

Hösten 2009 finns det både ubåtar och andra farkoster i dessa vatten, både över och under ytan – den blågula flaggan vajar lätt för vinden så nationaliteten behöver vi inte spekulera om.

_

IMG_5192x

_

IMG_5196x

_

IMG_5002x

_

Att den militära aktiviteten var onormalt hög igår kunde jag konstatera när jag tillbringade stora delar av dagen där ute bland träd och klippor. Förutom en del måsar och helikoptrar i luften så ”dyker” två enmotoriga och identiskt lika flygplan på låg höjd upp och trots det amerikanska stjärnbaneret på stjärtfenan, kan jag konstatera att det inte air – Air Force One.

Dom air ju två.

_

IMG_6045x

_

IMG_6060x

_

IMG_5433x

_

Under ytan – där ute…

Lyssna

_

IMG_6154x

_

Något senare…

På väg hem – när det skymmer

______________________

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Znogge said, on september 18, 2009 at 14:21

    Så härliga bilder! Påminner mig om när jag var på lotta-kurs på Berga Örlogsskolor. Så där en gång i forntiden…

  2. Deercat said, on september 18, 2009 at 15:01

    alltså du fortsätter att imponera…..Det där med bilder är ju till stor del av att vara på ”rätt” plats vid ”rätt” tillfälle….
    Ha en riktigt fin fotohelg!!!!
    Själv ska jag jaga höstbilder vilket inte är så svårt just nu eller hur…😉

  3. kerstin said, on september 18, 2009 at 19:34

    som sagt….riktigt bra bilder. Air force två verkar det vara ja….

  4. Jörgen Håkansson said, on september 19, 2009 at 22:59

    Trevliga bilder. Håller precis på med Mankells nya roman om Wallander och i den är ju ubåtsjakterna på åttiotalet en central del i handlingen.

  5. Antonia said, on september 20, 2009 at 6:29

    Styrkedemonstration😉
    Synd verkligen att dessa saker ska behövas och uppdateras.
    Jag gillar nog mest den sista bilden, som inte ofta syns i stan (dimman).

  6. Sam Zodiac said, on september 20, 2009 at 23:56

    Hehe… I likhet för Kerstin fastnade jag för ditt verbala trixande och diggade verkligen ”kan jag konstatera att det inte air – Air Force One. Dom air ju två.”😀
    Men i vanlig ordning håller förstås bilderna hög klass också…😉

  7. Munin said, on september 21, 2009 at 8:58

    Snacka om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle! Jag hade dock blivit nervös om den där ubåten hade haft ryskt flagg :S Härliga bilder iallafall. Sista bilden är helt sagolik!


Kommentera

