Photo Imagine

När jag såg

Posted in Bilder, Fåglar, Foto, Livet, Natur by photoimagine on september 16, 2009

 

IMG_5951x

 

IMG_5948x

 

den här traktorn med den stora tanken på släp tyckte jag att det var sorgligt att dom fortsätter att bespruta konstgödsel på åkrarna i Stockholms skärgård. Stod en stund och väntade på att traktorn skulle ge sig av så att jag kunde gå över åkern för att ta några bilder på en rovfågel som jag lagt märke till något tidigare.

Äntligen ger sig det där giftekipaget iväg och jag kliver ut i det decimeterhöga gröna frodiga vad det nu är för något. Efter ca 25 meter känner jag doften, tittar ned och märker att jag kliver i riktig kletig dynga. Om ni tror att jag har stövlar på mig så har ni helt fel. De där slangarna lade ut strängar av naturell dynga och det gladde mig mitt i skiten. Inga kemikalier här inte.

Vänder tillbaka gör jag inte utan fortsätter, men nu måste jag kliva mellan raderna av dynga i vetskap om att jag måste samma väg tillbaka. På tillbakavägen och mitt på åkern där jag kliver sidledes mellan dyngsträngarna ser jag traktorn kommer tillbaka med en ny laddning i sin moderna gödselspridare. Jag tror att han har lite kul där i hytten när han ser mig klivandes…

 

IMG_5915x

 

Det var den här bilden jag var ute efter och för att få den var jag tvungen att gå över åkern – priset jag fick betala var att få kliva i skiten, men vad gör man inte…

Nu vet jag också att vråken kan fortsätta att fånga sina råttor just på den där åkern – utan att bli förgiftad.

 

IMG_5956x

 

Något senare på väg hem står den här pilen vid vägkanten och jag är nästan på väg att svänga till höger…

Dojorna har jag spolat av…

Lax har jag ätit…

En vanlig dag – med en kamera i hand!

_______________________

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on september 17, 2009 at 7:55

    Haha, vilket äventyr! Hoppas skorna blivit återställda 🙄 Ser att det var värt det i alla fall, för bilden var riktigt vacker!

    Ha en fin dag, Imagine 🙂

  2. Lena Johansson said, on september 17, 2009 at 18:26

    Mitt i dyngan hittade du en fantastisk fågel! TACK 🙂 Makalös bild!

  3. Kersti said, on september 17, 2009 at 20:48

    Ler när jag ser synen framför mig dig traskande i dyngan. Men det blev en fantastiskt fin bild värd promenaden. Lätt för mig att säga som slapp vaska av skorna :).

  4. kerstin said, on september 18, 2009 at 19:29

    vad du råkar ut för jämt =) men jag håller med de övriga som kommenterat, en mycket bra bild.

  5. Sam Zodiac said, on september 20, 2009 at 23:53

    Håller med övriga kommentatorer; bilden var värt besväret..!
    Och…well, shit happens! 😀

  6. Munin said, on september 21, 2009 at 9:01

    Hehe jag hade nog också trampat i skit för att få till en så fantastisk bild på en vråk!

  7. henrikruithof said, on november 15, 2009 at 17:43

    ”att bespruta konstgödsel……det där giftekipaget” Finns det verkligen människor som inte vet bättre. En JD med en Star flyttgödselspridare sprutar inte gift. Konstgödsel sprider man! Besprutar man, använder man växtskyddsmedel! Gift är inte tilllåtet att använda i lantbruket.

    Men det var en bra bild på traktorn

  8. henrikruithof said, on november 15, 2009 at 17:46

    Plåta gärna lite fler maskiner

  9. Millan said, on november 27, 2014 at 9:14

    Till nästa gång, gå runt kanten av fältet 🙂 Inte går du väl rakt över andras trädgårdar och trädgårdsland, så varför göra det med en åker?


Kommentera

