Photo Imagine

Med en trasig karta

Posted in Bilder, Foto, Livet, Natur, Sommar, Tyrestaskogen by photoimagine on augusti 11, 2009

 

IMG_1417x

i handen stannar det cyklande paret, kommer fram till mig och frågar efter en genväg som finns markerad på kartan. Trots att jag ofta rör mig i dessa områden med kameran i hand så var jag inte helt säker.

Efter att ha pusslat ihop kartans olika delar insåg jag och nästan ursäktade att de var tvungna att vända om för att finna den där lilla cykelstigen de letade efter under dagsutflykten.  

Alternativt kunde de fortsätta på bilvägen i samma riktning som de kom – cykla ca fyra kilometer, ta till höger när de kommit fram till stora vägen och cykla ytterligare fem kilometer för att komma fram till målet.

De valde att vända om och söka efter den lilla stigen genom Tyrestaskogen. Om de hittade den eller kom fram överhuvudtaget vet jag inte, men innan de åkte frågade jag var de kom ifrån eftersom de talade engelska med brytning.

När de berättade att de åkt genom både Tyskland och Holland – inte enbart cyklandes visserligen – så insåg jag att för dom var detta ett äventyr där kanske resan betydde mer än målet. En lättcyklad asfaltsväg eller en svårframkomlig stig i urskogen spelade ingen roll.

Från Moskva kom dom – det cyklande, leende ryska paret.

Med trasig karta i hand.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Josef Boberg said, on augusti 11, 2009 at 21:25

    Jo… – nog förefaller det som om att dom visste att: ”…resan betydde mer än målet. …” – tror jag…💡

  2. photoimagine said, on augusti 11, 2009 at 21:31

    Så är det nog Josef.

  3. Sussi said, on augusti 12, 2009 at 12:25

    En perfekt komponerad bild. Och cykling som är så skönt🙂 ja, om inte cykeln gnisslar högt förstås.. som min.

    Hoppas du har haft en fin sommar…

  4. Kersti said, on augusti 12, 2009 at 14:42

    Det är själva resan som är mödan värd. Här och nu!


Kommentera

