Photo Imagine

Jag mötte inte Lassie – men Räven

Posted in Bilder, Djur, Foto, Midsommar, Natur, Räven, Sommar by photoimagine on juni 20, 2009

 

IMG_8501x

 

IMG_8510x

 

IMG_8515x

 

IMG_8554x

 

IMG_8522x

 

IMG_8530x

 

IMG_8533x

 

IMG_8540x

 

IMG_8559x

 

IMG_8536x

Han (eller hon) sitter på en bergknalle när jag upptäcker honom. Så reser han på sig och går mot mitt håll och då upptäcker han mig. Stannar och kollar på mig en kort stund, men fortsätter mot mitt håll och när han är jämsides med mig går jag med som en husse och vi gör sällskap. Är ingen hundägare men det är väl så här det går till när man är ute med hunden – men inte med en räv. Inte i normala fall – i alla fall.

Vi går på ca fem meters avstånd och så stannar han, sätter sig ned och bara tittar på mig varefter han kommer mot mig och nu är han helt nära. Varför kutar han inte väg?

Vi fortsätter över fältet med strängar av nyslaget någonting. Stannar igen och då har jag tagit ett antal bilder och jag kan inte visa alla här, men ni får några bilder av vad som kan hända när man möter en räv på midsommardagen.

Nu går jag men räven stannar kvar. När jag vänder mig om ser jag att han lunkar iväg – ensam.

IMG_8605x

En stund senare var det dags för nästa möte, men betydligt kortare.

Ingen av oss ville göra den andre sällskap.

Kanske nästa gång…

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on juni 20, 2009 at 23:03

    Oj; såna bilder! Den sista rävbilden är…fantastisk, med den blicken. Hur fångar man sånt??

    Spännande att få ta del av dina fantastiska bilder.

  2. Lena Johansson said, on juni 21, 2009 at 7:07

    Ja, oj! Så säger jag också!
    Han är ganska varglik på den näst sista bilden.
    Han är vacker!
    Grattis till mötet och till bilderna!

  3. Znogge said, on juni 21, 2009 at 10:38

    Vilka härliga bilder men respektingivande tänder får jag säga…

  4. MissMagicGirl said, on juni 21, 2009 at 12:56

    Vilken fantastisk upplevelse! Jättefina foton!

  5. Jenny said, on juni 22, 2009 at 10:28

    Härligt! Vi spanade in en rävungeför ett par veckor sedan när vi var åkte hem. Vi stannade till för att spana in en älgko som stod vid ena sidan och tuggade på ett buskage, när en rävunge kommer skuttande över fältet och sedan över vägen, på vår sida vägen blev det svårare då gräset var så högt att ungen fick skutta upp och ned som en liten jojo för att komma över diket, sedan satte h*n sig på nästa fält och tittade länge på oss. När vi startade motorn började han långsamt lunka bort från vägen. Hade vi bara haft kameran med då..😉 Dina rävbilder var riktigt fina, speciellt den sista gillar jag ljuset i ögonen.

  6. Kersti said, on juni 22, 2009 at 17:28

    Vi hade ett sånt rävmöte på parkeringen vid Stavsnäs brygga en sen sommarkväll för några år sedan. Det blev några bilder men inte alls i klass med dina. Outstanding som alltid. Visst är det magiska på något sätt, dessa möten. Må gott i sommaren.

  7. Muninet said, on juni 22, 2009 at 22:10

    Vilka sagolika bilder! Gillar verkligen sista bilden med ljuset i ögonen på räven. Kul att räven var så oskygg att du kunde knäppa en massa bilder🙂 Själv hade jag möte med skogens konung ikväll efter en liten fotorunda, respektingivande djur måste jag säga.

  8. Barbro Weismann said, on juni 22, 2009 at 23:27

    Hej!
    Vi träffades vi Åva den 22 juni och du berättade om räven och fåglarna du fotat vid Tyresta. Jag gick in på din hemsida. Det var så vackra bilder och jag blev helt uppslukad av dina bilder.
    Hästarna, fåglarna,räven. Jag kommer att återvända till hemsidan många gånger. Jag berättade om din sida i min blogg. Hoppas att det var okey.

  9. pruddelutt said, on juni 24, 2009 at 18:26

    Men vilken härlig historia och vilken fin räv!

  10. Jörgen Håkansson said, on juni 25, 2009 at 12:25

    Fantastiska bilder. Nästan så jag blir lite avundsjuk på att du hittat räv🙂

  11. photoimagine said, on juni 28, 2009 at 18:59

    Tack för era kommentarer och ha alla en fortsatt skön sommar!

  12. Camilla said, on juli 24, 2009 at 20:32

    Hej! Liam kollade in bilderna här på din blogg härom kvällen.. Han var jätte imponerad över att morfar varit så nära en räv !!🙂

  13. Deercat said, on augusti 4, 2009 at 18:49

    Alltså den där känslan i hela kroppen när man får möjligheten att möta naturen så nära, så nära…Grattis till lyckade bilder…Om jag varit du i det läget skulle jag nog känt en euforisk känsla…😉

  14. Möte med Räven « IMAGINE said, on juli 13, 2011 at 12:42

    […] om ett tidigare […]


Kommentera

