Photo Imagine

Slipsen

Posted in Bilder, Foto, Livet, Photography, Stockholm, Tankar by photoimagine on maj 25, 2009

 

IMG_6118x

är jag nu för tiden inte så noga med – det var då det…

Ljuset däremot kommer förhoppningsvis att alltid finnas där och belysa tillvaron – där ljuset finns där finns också skuggorna och detta ger lite extra effekt – i fotograferingen.

Att använda ljuset är ofta avgörande för att få en lyckad bild. I det fallet handlar det mer om känsla än enbart tekniska kamerainställningar som man givetvis också bör tänka på – och utveckla om man har intresse.

I skyltfönstret på Götgatan på Söder till exempel använder man spotlights som kan regleras för att punktbelysa skyltdockorna där så önskas. Så är det om än mer utvecklat inom modell eller reklamfoto – blixtar, skärmar och annan utrustning för att få en riktad och perfekt belysning.

Det naturliga ljuset som alla har tillgång till och som jag och många med mig helst använder sig av i fotograferingen kan man inte påverka, rikta eller placera – det måste man själv anpassa sig till – pröva sig fram och kanske finna en så bra lösning som möjligt under rådande ljusförhållanden.

I morgonljus eller skymning, mitt på dagen med sol eller mörka moln, i regn, snö, dis, dimma eller en stjärnklar vinternatt – ljuset finns alltid där och som sagt behöver man anpassa sina kamerainställningar, men mest av allt få förnimma känslan och upplevelsen i och runt fotograferingen.

Knyta slipsen lärde jag mig en gång i tiden så det kan jag en gång för alla, även om jag aldrig använder den.

Kameran däremot använder jag nästan varje dag och jag fortsätter att upptäcka och lära.

Om ljuset och om skuggorna…

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sam Zodiac said, on maj 26, 2009 at 10:22

    Ordet fotografi kommer ju (efter vad jag inhämtat på Wikipedia) från grekiskans φως phos (ljus) och γραφίς graphis (pensel), det vill säga att måla med ljus.
    Visst är det fascinerande med foto!

    Och visst är det skönt att det mer eller outtalade slipstvånget i alla offentliga sammanhang ser ut att äntligen ha försvunnit?
    Men det tog tid!

    Kul att du är pigg på en bägare mjöd! Vi får väl ta det under medeltidsveckan, då! 🙂

  2. Kersti said, on maj 29, 2009 at 16:56

    Ljus och fotografi är spännande. Spännande och svårt. Och som med allt annat svårare ju mer man lär sig. Det är så fantastiskt att det alltid finns mer att lära.

  3. Jenny said, on juni 2, 2009 at 19:25

    Det är så sant som det är sagt. Fotografering är en evig källa av lärdom och utveckning, och ljus och inställningar fortsätter att fascinera. 🙂


Kommentera

