Photo Imagine

En fågel

Posted in Bilder, Fåglar, Natur by photoimagine on februari 21, 2009

 

okand

okand2

kan ju alla se att detta är –  men vilken art…?

Finns det någon där ute som vet…

Lena kanske…

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Paz said, on februari 22, 2009 at 2:49

    interesting-looking bird.

    paz

  2. Lena Johansson said, on februari 22, 2009 at 9:37

    Paz! It is Nucifraga caryocatactes

    Imagine! TACK för denna utmaning! Efter att ha konsulterat maken (biolog) och boken Fågelguiden är jag beredd att skriva NÖTKRÅKA.
    Hos oss är den brednäbbad men det finns visst en smalnäbbad variant.
    Mitt fågelintresse är endast 14 månader gammalt men kunskaperna växer…
    Mycket snygg fågel och snygga foton! Bra gjort att fånga kråkan på detta sätt!

  3. Jenny said, on februari 22, 2009 at 22:36

    Jag skulle nog också gissa på nötkråka, fast lite mager sådan (ungfågel?)

  4. Muninet said, on februari 22, 2009 at 22:47

    Vilken lustig fågel, tror jag aldrig har sett en nötkråka tidigare, min gissning var typ gök men det var nog way off! Mycket bra fångad bild på en vacker fågel iaf🙂

  5. madonnan said, on februari 23, 2009 at 15:40

    Den ser ganska sur, vresig och bestämd ut i alla fall – vad det än är för sort!

    Fina bilder som vanligt🙂

  6. mojje said, on februari 23, 2009 at 18:19

    Jag gillar den översta bilden, fint med blänket i ögat där. Fast det är två riktigt fina bilder på denna fågel.
    Morgan

  7. Znogge said, on februari 23, 2009 at 22:00

    Kan mycket väl vara en nötkråka men helt säker är jag inte! Att bilden är bra är jag dock säker på😉

  8. photoimagine said, on februari 24, 2009 at 23:22

    Nötkråka…
    Tack Lena, publiken och alla som kommenterat!

  9. Lena Johansson said, on februari 25, 2009 at 20:01

    Jag måste skriva en gång till, förmodligen är detta en juvenil gröngöling!Uttalande av en biolog…
    Så det var inte mycket att tacka för det där med nötkråkan…
    Pinsamt, men ett fösök i alla fall…Det är inte så lätt det där med fåglar.
    Jag ska gå fortsättningskurs fåglar med Lars Imby som lärare om ett par veckor, jag ska visa honom bilden och lämna ett riktigt expertutlåtande då…

  10. Lena Johansson said, on mars 5, 2009 at 23:07

    En ung gröngöling sa Lars Imby på fågelkursen i kväll…🙂

  11. photoimagine said, on mars 6, 2009 at 1:19

    Har Lars Imby sagt att det är en ung gröngöling så tror vi ju på det. Alltid lär man sig något nytt i naturens och fåglarnas värld. Tack Lena för att du forskat i saken och hälsa Lars.

  12. Isen och snön « Imagine said, on mars 6, 2009 at 13:52

    […] er som är intresserade är det nu klarlagt att fågeln på bilden är en riktig gröngöling – ung dessutom. Detta har Lars Imby konstaterat och meddelat […]

  13. ellinor said, on mars 17, 2009 at 14:27

    hej det var finna fåglar du det ja gellar fågar så ja hetr ellinor sofia larsson så
    ja älslsar fårlglar så


Kommentera

