Photo Imagine

Lucia

Posted in Bilder, Foto, Lucia, Photo, Vinter by photoimagine on december 12, 2008

 

luciax

Natten går tunga fjät,
runt gård och stuva…

Mörkret skall flykta snart
ur jordens dalar…

Dagen skall åter ny
stiga ur rosig sky,
Sankta Lucia, Sankta Lucia…

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on december 12, 2008 at 23:34

    Å, så fint!

    Trevlig Lucia till dig och din familj 🙂

  2. Lena Johansson said, on december 13, 2008 at 13:46

    Ljus och vacker Lucia till alla som är här!

    Jag kan inte låta bli att berätta följande sanna Lucia-minne från Åkeshovs sjukhus kring 1970.
    Jag arbetade som vårdbiträde ett halvår efter gymnasiet. Jag blev vald till långvårdsavdelningens Lucia, jag var lång, ljus och hade rätt långt hår. 🙂
    Vi var ett tiotal kvinnor i olika åldrar som lussade runt i alla rummen.
    I ett rum låg en fd frälsningssoldat som matades och tvättades och vändes. (Ni vet.) Han hade aldrig besök och levde upp lite endast då det var religiös musik i hans sjukhusradio.
    När vi kom in satte han sig upp i sängen. (!) Han tittade på oss och fck något himmelskt i blicken. Möjligen var Luciatåget en försmak av himmelen, för sen lade han sig ner och var död…

    Jag vågar berätta histirien för det är nu över trettio år sedan och jag kan tillägga att jag aldrig senare i livet har varit Lucia.

    Jag tänker på detta varje Lucia och för några nära vänner har jag berättat vad som hände.


Kommentera

