Photo Imagine

Nils Ferlin

Posted in Bilder, Foto, Nils Ferlin, Photography, Stockholm by photoimagine on december 4, 2008

_

nils-ferlin

_

född den 11 december 1898 i Karlstad – ganska mager om bena, tillika om armar och hals – har jag och många med mig passerat ett antal gånger där han står vid Klarabergsgatan med fimpen i mungipan.

På väg mot Cityterminalen ser jag Ferlin stå där till vänster som han alltid gör – dag och natt. När jag är på väg att passera honom stannar jag till, plockar upp kameran ur ryggsäcken och tar en bild av diktaren och skalden – av en enda anledning.

Droppen under näsan.

Tänk att så lite kan dra till sig uppmärksamheten.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on december 4, 2008 at 23:06

    En härlig regnbild, mäktig.
    Jag gillar verkligen statyer, som du kanske har märkt🙂

    Ha en fin kväll, Imagine!

  2. Lena Johansson said, on december 5, 2008 at 0:22

    Så levande han blir med lite snuva. Jag skulle vilja bjuda honom på lite varm glögg om jag bara kunde.

  3. Jesper said, on december 5, 2008 at 23:26

    Även en nationalskald drabbas av snuvan. Fina bilder, som alltid. Hoppas allt är bra med dig, hälsningar från Upphärad.

  4. photoimagine said, on december 6, 2008 at 0:10

    Jesper – Ha det bra själv och hälsa alla i Upphärad.
    Tack för kommentaren!

    Madonnan – Jo, jag har sett statyer också i dina bloggar.
    Ha det bra!

    Lena – Han har blivit härdad med åren men lite varm glögg skulle han nog
    inte säga nej till.

  5. znogge said, on december 6, 2008 at 19:05

    Vilken härlig bild som verkligen blev bättre av regnet!

  6. Kersti said, on december 7, 2008 at 12:30

    Nästan som om han gråter där med fimpen i mungipan och droppen under näsan. Det är de små detaljerna som gör det visst är det så.

  7. Barbro Weismann said, on november 11, 2010 at 22:52

    En av mina favoriter Nils Ferlin- där han sitter på handlarens trapp och tappat sin lapp

    Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
    du barfotabarn i livet.
    Så sitter du åter på handlarns trapp
    och gråter så övergivet.

    Vad var det för ord – var det långt eller kort,
    var det väl eller illa skrivet?
    Tänk efter nu – förrn vi föser dej bort,
    du barfotabarn i livet.

    Tolkas djupare än så.


Kommentera

