Photo Imagine

I finanskrisens spår…

Posted in Finanskris, Livet, Pengar, Tankar by photoimagine on november 22, 2008

 

vd_400923e

kommer fler inse att pengar och sökandet efter materialism egentligen är ganska bräckligt. Ett samhälle och civilisation kan inte byggas och utvecklas enbart på ekonomisk grund. Detta kanske postens VD har insett som avstår sin månadslön – kanske inte enbart på kritiken mot höga löner, utan för att han upptäckt att pengar inte alltid gör honom lyckligare. Dessutom vill han inte bli betraktad som girig.

Ser inget problem med att andra tjänar mycket pengar – hur man förhåller sig till pengar, dess värde och vilken relation man har till kronor och ören är en personlig angelägenhet.

När jag såg Lars G Nordström berätta att han avstår sin månadslön kunde jag skönja en känsla av lättnad från den mannen – kanske att det är tungt att bära en så stor pengapåse, men det är också ”…saligare att giva än att taga…”, även om Nordström bara har tagit emot sin lön. En viss skillnad.

All heder till postens VD som säkerligen haft en djup rannsakan och uppgörelse med sig själv innan han fattade sitt beslut.

Finanskrisen kommer att sätta sina spår…både i hjärta och hjärna.

Läs SvD  där också bilden är hämtad.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. rormok said, on november 22, 2008 at 17:23

    Väl talat
    Jag tror också att mannen i fråga, sover bättre på natten nu.

    jag säger det igen:

    Fantastiska bilder.

    Är du professionell fotograf ?

    Eller ”bara” en begåvad amatör ?

  2. Antonia said, on november 23, 2008 at 0:17

    Han kommer inte lida nöd. Tycker ändå att han borde få en skälig lön.Karln utför ju ett arbete trots allt. Tror nog inte att fler som följer hans exempel.

  3. emle65 said, on november 23, 2008 at 9:55

    Tack för din kommentar hos mig! Kul med något nytt :). Du tar jätte fina bilder.

    EMLE

  4. znogge said, on november 23, 2008 at 12:56

    Jag instämmer i ovanstående fråga men misstänker att fotograferandet är ditt yrke eller…

    En sak funderar jag bara över om allmänheten inte reagerat hade han valt att ha kvar sin lön då? Vem har ställt lönekravet från början?

  5. photoimagine said, on november 23, 2008 at 16:43

    Rormok – Professionell, nej. Amatör är jag och tycker du att jag dessutom är begåvad så säger jag TACK.

    Antonia – Vi får se vad som händer. Han gjorde i alla fall sitt val.

    Emle65 – Tack för kommentaren!

    Znogge – Som sagt, fotograf är jag (precis som du när du lyfter din Nikon Znogge),men inte är det mitt yrke inte.

  6. pruddelutt said, on november 23, 2008 at 19:29

    Jag funderade lite också när jag läste nyheten – visst är det lätt att framstå som hjälte nu, en rikigt hjälte hade han varit om han tackat nej redan från början, men då kanske det inte hade blivit några rubriker?
    Annars var jag i Sthlm i går och jag kan vara instämma med din kommentar hos mig – det var mycke’ snö!


Kommentera

