Photo Imagine

Om sjuttio år

Posted in Bilder, Foto, Göran Persson, Photography, Stockholm, Sverige, Tsunamibanden by photoimagine on september 16, 2008

Detta är ett inlägg från 2007.

Det är Göran Persson som kommer ut, bärandes på den sista plastkassen som han packar in i bilen med prylar från Sagerska Huset där han bott under ett antal år som Sveriges regeringschef. Säpokillen med öronsnäcka kollar lite extra när jag lyfter kameran och knäpper bilderna på förre statsministerns sista resa från maktens boning till Torp i Sörmland.

Ett år har snart gått sedan maktskiftet i september förra året då Alliansen tog över regeringsmakten efter s-demokraterna. Det är den 22 september 2006 och jag ser de två svarta Volvobilarna rulla iväg med GP, fd statsministern i framsätet, i vit skjorta utan kavaj eftersom det är ganska varmt just den dagen. Att vara flyttkarl kan också vara lite svettigt och bara att behöva flytta på sig överhuvudtaget var nog så svettigt för Persson…

Vad som fanns i plastkassen får vi aldrig veta. Det gör detsamma.

Vad som fanns på de undangömda banden och mejltrafiken under tsunamikatastrofen får vi heller inte veta och kommer inte att få det heller. Det har hemligstämplats i sjuttio år om jag har förstått det rätt. Varför just sjuttio? Varför inte sjuttiofem eller femtio? Eller för alltid? Ett av mina barnbarn däremot kommer sannolikt att få veta. När han är sjuttiofyra.

Rikets säkerhet och risken för främmande makts insyn i beslutsprocessen inom regeringskansliet skulle vara skälet till att sekretessbelägga innehållet på banden från tiden för katastrofen. Den insynen finns för länge sedan, så motivet för mörkläggningen är av annan art. Så klart. Alla politiska partier är ense kring beslutet om sekretess. Misstänker att alla andra, vi vanliga har en annan uppfattning…eller så bryr vi oss inte. Sådan är politiken…Eller så handlar det inte alls om politik. Kanske något helt annat.

Annandan, 26 december 2004 var jag också i tjänst. Sekretess gäller där så ingen av er vet vad jag hade för mig. Det gör detsamma.

Tipsade någon mig att befinna mig just där vid Sagerska Palatset, numera Huset, vid just det tillfället? Kanske bara var en slump… Det gör det samma.

Det blev i alla fall ett dokument som skildrar Perssonepokens slut och sista resa. Både bokstavligt och symboliskt.

Detta inlägg har inget nyhetsvärde. Inte meningen heller eftersom det jag skriver om redan är glömt. Nästan. Inte för alla.

Kanske ett historiskt värde.

Om sjuttio år…

Insyn i maktens boningar är nog oundvikligt kära makthavare, hur mycket och hur länge ni än hemligstämplar.

Bara som upplysning.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on september 18, 2008 at 7:25

    Ett så bra inlägg, som jag minns klart.

    Jag tror bloggen har drabbats av lite nostalgi, lite till mans🙂

    Ha det bra

  2. Lena Johansson said, on september 18, 2008 at 23:20

    Varför ska framtiden få veta mer om detta än vi som lever när det händer?
    Vad är det som döljs för oss?

  3. znogge said, on september 19, 2008 at 14:22

    Men det är ju historia redan nu!

  4. Gunilla Blomdahl said, on oktober 10, 2011 at 22:46

    Blanda inte ihop världens historia med kärlekshistorier. Vad G. Persson vet om mig eller vad han har för tankar om mig har jag ingen aning om. Och ingen blev mer förvånad än jag att han plötsligt försvann. Som om allt jag gör går upp i intet och det är kanske bra?


Kommentera

