Photo Imagine

Stark eller svag

Posted in Bilder, Foto, Livet, Sport, Stockholm, Sverige, Tankar by photoimagine on januari 18, 2008


_mg_2534x.jpg

”Sparkar på dom som redan ligger, det drabbar dom svaga…” är uttryck som oftast används i offentliga diskussioner som handlar om politiska orättvisor. Men…

…vilka talar man om, vilka är de som redan ligger och vilka är de svaga?

Grupperingar innehållande enskilda individer som benämns sjuka, psykiskt och/eller fysiskt, arbetslösa, förtidspensionerade tex – om dessa talas det, som om de är offer. Svaga. Och de ligger.

Skriver ”dom” eftersom jag själv varken är arbetslös eller sjuk. Men jag kan bli. I morgon. Då skulle jag helt plötsligt betraktas som svag och benämnas som, någon som ligger.

Att betrakta sig själv som svag eller att göra sig till ett offer kan vara mycket destruktivt och är ingen bra idé. Att kalla någon annan för svag som kanske är arbetslös eller sjukpensionär är heller ingen bra idé. Då har vi satt ett lägre pris, ett mindre värde på den eller dem i förhållande till oss själva.

Vi kan däremot lära oss att känna empati med den som har det svårt på ett eller annat sätt – på det sättet kan vi lyfta någon i stället för att försvaga och enbart tycka synd om.

Jag tror att vi kan välja – att betrakta oss som offer, se oss som svaga individer med ett mindre värde eller – se möjligheter, utmaningar och förmåga att påverka hur vårt liv ska gestalta sig. Attityden vi har och sättet vi ser på oss själva, bestämmer också hur vi bemöter och förhåller oss till andra.

Lyfta på huvudet och sträcka på ryggen fullt ut kanske inte han på bilden kan göra, men han deltog i Stockholm Marathon 2007. Känner inte honom men jag tror inte att han vill betraktas som svag för att han har ett handikapp. Han ser sig heller inte själv som ett offer. Han har haft och har en tuff resa, men ser sig nog inte själv som svag. Om han gjort det hade han förmodligen inte ens funnits med på banan eller på bild.

Vem är svag och vem är stark?

Just idag…

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. cattis said, on januari 18, 2008 at 1:05

    Så bra skrivet. Håller med om vartenda ord!
    Vägra vara offer…

  2. Madonnan said, on januari 18, 2008 at 13:44

    Här är en bild på någon som är väldigt stark i alla fall, både inuti och utanpå (fysiskt). Och så bra att välja att inte vara offer. Rätt.
    Nämnde också ordet empati lite i morse, innan jag såg det här. Viktigt ord, bland det mest nödvändiga här i Livet tycker jag.

    Ha en trevlig helg:)

  3. znogge said, on januari 18, 2008 at 14:57

    Så extremt kloka ord jag fick läsa här på din sida i dag!
    Trevlig fredag!

  4. Kersti said, on januari 18, 2008 at 15:37

    Det är något viktigt du tar upp. Vem är stark vem är svag? Vi har olika resurser och olika möjligheter. Vi är alla svaga, och starka. I mitt jobb som arbetsterapeut där jag arbetar med rörelsehindrade barn gäller det att hitta styrkan som bor i alla människor och jobba vidare utifrån den. Alla kan men kanske inte allting alltid.

  5. Neny said, on januari 18, 2008 at 18:10

    ”Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker” brukade mitt ex säga. Jag säger istället jag är inte svag, jag har bara haft otur med hälsa och pengar. Muskler jag har däremot och en hjärna. Det gäller bara att inte lägga sig ned och ge upp, utan fortsätta kämpa, trots allt kommer det _alltid_ finnas någon som ser ned på en annan, för att den inte är kapabel till allt. Vem är då svag, den som inte klarar av att vara storsint och empatisk- eller den som blir nedvärderad trots att den kämpar och gör det bästa den kan?🙂

  6. wendla said, on januari 18, 2008 at 20:43

    Viktigt och bra inlägg Imagine! Min väninna fick MS för många år sedan och hon är rullstolsburen idag. Vi har pratat mycket om att många runt omkring henne började behandla henne annorlunda efter det att hon hamnade i rullstol. Människor pratar över hennes huvud som om hon inte skulle förstå pga att hon sitter i rullstol, att hon är svag och att det är synd om henne etc. Det är något som hon upplever som kränkande. Hon ser inte sig själv som ett offer och det är bland det värsta hon vet när männsikor uttrycker sig om att det är synd om henne. Empati är en helt annan sak att känna än att tycka synd om.

    Ha en skön och härlig helg Imagine!

  7. Imse Vimse said, on januari 18, 2008 at 22:26

    Ja, ingen kan veta vem som blir svag imorgon. Kloka tankar.

    Ha en fin helg!

  8. Kerstin K said, on januari 18, 2008 at 22:47

    Tack för dina ord Imagine. Säkert är det dessutom de som är sjuka som är de riktigt starka för dom får kämpa så mycket mer. Ha det bra

  9. Madonnan said, on januari 19, 2008 at 14:20

    Du finns utmanad i min blogg. Du behöver inte anta den om du inte vill, men jag ville gärna nämna din blogg iaf:)

    http://blogg.aftonbladet.se/506/perma/705276

  10. ::: sinkadus ::: said, on januari 20, 2008 at 11:59

    Ja, det är viktiga frågor…

    Att vara svag eller stark är inte heller konstanter, det är istället något som förändras och varierar utifrån vilka variabler som läggs till…

    Hoppas du har det bra…

  11. caroline said, on januari 23, 2008 at 21:37

    Så sant. Mycket kloka tankar du har🙂

    Re: Haha ja, se där! väldigt trevligt!
    Ha det kanoners

  12. Per Strömsjö said, on januari 24, 2008 at 1:05

    Träffande reflexioner utifrån en bra bild. Tack.

  13. znogge said, on januari 24, 2008 at 15:50

    Allt väl hoppas jag! Ser fram emot nästa bild!
    Ha det gott!

  14. photoimagine said, on januari 24, 2008 at 22:10

    Tack så mycket för era kommentarer.

    /Imagine

  15. Witchbitch said, on januari 26, 2008 at 17:44

    vilka kloka ord och tankar!
    Jag tror personligen inte att vi kan mäta oss med någon annan än oss själva.
    ha det gott!

  16. Deercat said, on januari 28, 2008 at 9:31

    Ojoj, så mycket tänkvärt….Så mycket av alla dessa tankar har jag tänkt…Och jag tillhör dem som fick en ”taskig” diagnos för några år sedan…Och som pinkat i motvind, vägrat bli offer…Men har behandlats som svag och mindre vetande kring vad jag kan och inte…
    NU efter styrka och mycket jävlaranamma är jag ändå på väg tillbaka..
    Så den som undervärderar den ”sjuka” eller så kallade svage…missar HELT – att den styrka som ska till för att orka bli sjuk, utstött och förringad, är större än störst…
    Man MÅSTE ju orka….VEM ska annars göra det…😉
    Man måste våga tro och gå förbi andras begränsningar i form av negativt tänkande…
    Tusen tack för ditt fina inlägg…!🙂


Kommentera

