Photo Imagine

När jag ser…

Posted in Bilder, Gatufoto, Livet, Stockholm, Tankar by photoimagine on januari 11, 2008

_mg_0594x.jpg

…diskussioner på TV om jämställdhet, när jag hör på radio om jämställdhet, när jag läser i tidningar och bloggar om jämställdhet så tycker jag att begreppet, just det – jämställdhet, har fått en sådan negativ laddning att det håller på att tappa sin egentliga innebörd, som är…?

Jämställdheten vi talar om mellan kvinnor och män har i stället blivit en måltavla mot vilken det kastas vassa pilar, ett diskussionsämne fyllt av aggression och kamp som leder till fiendskap – mellan män och kvinnor. Några. Att kämpa för jämställdhet och för en god sak är aldrig fel, men när kampen blir till en strid och ett hat, så är den taktiken redan dömd att misslyckas. Tror jag.

Bilden på paret som jag tog ute på Djurgården får väl symbolisera samarbete för jämställdhet.

Inte riktigt, men nästan…

Kunde inte hitta någon bättre.

Att bli buren genom livet kanske skulle kännas helt ok, men det är nog inte riktigt meningen. Nja, en liten bit på vägen kanske. Som på bilden. Att bära varandras bördor då och då – det kan och bör man bjuda varandra på.

Gå åt samma håll – mot samma mål kan man också göra.

Det finns mycket man kan göra för att öva på samarbete och samförstånd.

Men att ta strid är ingen bra idé – eller taktik.

Varken för kvinnor eller män.

Hos de flesta är detta med jämställdhet inget problem.

Helt säker.

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Madonnan said, on januari 11, 2008 at 10:33

    Det är bara en enda självklarhet, naturligt att vi alla är lika mycket värda, oavsett hudfärg, religion, kön, ålder, mm.
    Inte krångligare än så.
    Enkelt.

  2. cattis said, on januari 11, 2008 at 10:36

    Tycker bilden var skön!
    och jämställdhet är ju som Madonnan skriver, helt klart. inte krångligare än så. Fast verkligheten ser inte alltid ut sådan. Men man önskar *s
    Trevlig helg!

  3. znogge said, on januari 11, 2008 at 16:02

    Jag har en standardkommentar som jag använt tidigare och jag tar till den igen;-) Man behöver inte vara lika för att vara jämlika! Vi är ju faktiskt två kön och i grund och botten handlar mycket om respekt!
    Ha en fin fredag!

  4. Kersti said, on januari 11, 2008 at 17:43

    Jag brukar också säga att det är som mest diskriminerande om alla ska vara lika. Det är inte det som är jämlikhet för mig. Men att lyssna, respektera och hjälpas åt. Att alla har rätt att bli tagna på allvar kvinna som man. Och som du säger, bära varandra. Utgångspunkten måste väl ändå vara att vi är människor och för att klarar av att leva våra liv behöver vi varandra och vi behöver hjälpas åt.
    Önskar dig en skön helg.

  5. Antonia said, on januari 11, 2008 at 18:40

    Som vanligt gillar jag bilden. Det är viktigast att man har respekt för varandra.
    Önskar dig också en trevlig helg.

  6. pruddelutt said, on januari 11, 2008 at 22:39

    Jämställdhet innebär ju inte att det BARA är kvinnor som är chefer, vilket en del tycks tro. Alla sorter behövs och vi uppnår ju inget om vi bara byter ut alla män mot kvinnor…..
    Marianne Nivert, fd VD på Telia, sa någon gång något i stil med att jämställdhet har vi uppnått först när det sitter lika många korkade kvinnor i styrelser som korkade män. Det ligger något i det😀
    Ha en fin helg!

  7. Imse Vimse said, on januari 11, 2008 at 23:18

    Ja, jämställdhet har nästan blivit ett skällsord.
    Och jämställdhet gäller ju inte bara mellan män och kvinnor, utan mellan alla männsikor. Oavsett ursprung, kön, osv. Det gäller att se varandra och hjälpas åt.

    Ha en god helg!

  8. wendla said, on januari 12, 2008 at 2:19

    Visst är det trist att ordet jämställdhet har fått ett sånt negativt skimmer över sig. Just att det ses som en strid mellan män och kvinor av många. Respekt och ödmjukhet och samarbetsvilja är bra att tänka på och ha med sig,det gäller för alla oavsett kön eller ursprung eller vad det nu kan vara, det tror jag på!:0)
    Ha en skön helg Imagine!

  9. Ulla said, on januari 12, 2008 at 9:51

    Respekt, tolerans och ödmjukhet inför varandra, som flera skrivit redan, det tror jag också på.
    Ha en skön helg!

  10. Deercat said, on januari 15, 2008 at 22:04

    Hmm…Om jag exempelvis skulle starta ett företag med någon….Då kanske jag först måste kolla av så den jag startar med har samma visioner och mål som jag…Därefter kolla så våra personligheter kan stämma eller att de kan mötas trots skillnader…Att vi båda vill jobba lika mycket för företagets framgånger…HUR vi tänker göra för att nå våra mål….osv…osv….Alltså man är två jämställda på så sätt att man jobbar tillsammans för att nå målet…Man går framåt…
    Exakt samma sak tänker jag kring relationen man/kvinna…
    Din bild är grymt bra….Ibland bär den ena, eller drar framåt…ibland den andra…ibland båda…Det handlar om att enas om ett mål och om HUR man ska ta sig dit…Om sedan en skurar toaletten eller byter däck är strunt samma…BARA man är överens om sina målsättningar…
    Bara lite av mina tankar till din bild…som är såååå läcker…
    Alla goda tankar…

  11. Kerstin K said, on januari 16, 2008 at 20:01

    Lika värde och lika lön för samma arbete är helt ok. Annars tycker jag det är rätt skönt att vi är lite olika hihi.

  12. Annica said, on januari 24, 2008 at 12:55

    Kikar bara in och uppdaterar mig lite, har inte använt den här bloggen på länge.


Kommentera

