Photo Imagine

Helt plötsligt…

Posted in Fåglar, Livet, Sommar, Tankar, Vinter by photoimagine on januari 7, 2008

_

_mg_1459xx.jpg

…ligger jul och nyårshelgerna bakom oss. Vi befinner oss fortfarande i den mörka och kalla årstiden, men en svag vibration ger oss en förnimmelse om att vi går mot ljusare tider – vi kommer att sträcka oss försiktigt mot värmen och ljuset som möter oss någonstans där framme…om ett tag.

Ganska fiffigt egentligen att man i tanken kan resa både bakåt och framåt. Vi har ju lärt oss att tänka linjärt. Från A till B. Om vi i stället skulle tänka cirkulärt. Då kanske vi inte lämnar någonting utan kommer tillbaka. Hela tiden. Då är det förflutna och framtiden samma sak. Sommaren vi lämnade bakom oss förra året och som hör till det förflutna, kommer vi ju då tillbaka till trots att den ligger i framtiden. Tillbaka till framtiden…

Men det kanske är bra att vi har tiden. Som den är. Och rummet. Att vara lite fyrkantig. Kanske skulle bli kaos annars. Vi får inse att 2007 var förra året och detta året är ett helt annat. Det var ju heller inte så längesen vi önskade varandra ett Gott nytt år 2008 och då får vi väl stå för det.

Hur skulle det se ut om alla tänkte runt, som i en cirkel…?

Vad snurrigt!

Att tänka på sommaren kan man göra om man så vill. Harry Martinsson sa att ”Sommaren är vårt andliga vinterfoder.”

Speciellt för oss här uppe i kalla Norden.

Skickar med en bild från i somras.

Mitt i vintern.

Sädesärlan kanske kommer tillbaka.

Den sommarn kanske också kommer tillbaka.

Sannolikt.

Om man tänker runt.

Tänk framåt!

_

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. znogge said, on januari 7, 2008 at 13:50

    Jag ser ofta året som en cirkulär tillvaro som sedan börjar om. Fast samtidigt är det inte bra att gå runt i cirklar… Vacker bild som vanligt till dina tänkvärda ord!

  2. cattis said, on januari 7, 2008 at 18:22

    Vi som bor i norden har ju ett påtagligt cykliskt år som styrs av årstiderna. Är ju rätt härligt egentligen. Även om JAG tycker att det är lite väl mycket höst och vinterkyla som ingår i vårt cykliska klimat *s
    Längtar efter sädesärlorna och den underbara våren!
    tjusig bild!

  3. akson said, on januari 7, 2008 at 18:53

    Även jag ser året som en cirkulär form men dock mera som en spiral eftersom det måste hända något. Annars trampar man bara på i sina gamla spår.
    Framtiden och det förflutna är inte samma eller i varjefall jag vill inte att det blir samma. Någon form av utveckling måste ske. Vad är annars meningen?

  4. Per Strömsjö said, on januari 7, 2008 at 20:38

    Cirkulär tid, ja, och glöm inte det krökta rummet. Det här blir snart överkurs!😉

  5. Neny said, on januari 8, 2008 at 13:14

    Dina filosofiska tankar blir alldeles för komplicerade för ett trött sinne… men… vi tänker nog ändå i cirklar ibland, vi blickar framåt, bakåt och allt möts på mitten, i oss själva. Vi är livets medelpunkt mellan födsel och död, vi förflyttar oss fysiskt framåt i cirkeln, bakåt i tanken och återföds och börjar på nytt… (min teori iaf!) Vacker fågelbild också.

  6. Madonnan said, on januari 8, 2008 at 20:25

    Intressanta tankegångar. Vad är tid egentligen? Ett mått på…något mellan olika händelser, olika skeenden. Jag gillar dina tankar och tänker lite framåt men mest i nuet. Tror jag.

    Ha en fin kväll:)

  7. Inkan said, on januari 8, 2008 at 20:32

    Som Alf Henriksson skrev:
    ”Dagen idag är en märkvärdig sak.
    Tänk, evighet fram och evighet bak!”

    Och tulipanerna har kommit! Min blomsteraffär doftade färsk tulipan idag – Bara de krispiga frasiga ljudet av bladen som skaver mot varandra när man tar en bukett, får mig att njuta. Samtidigt som det finns ett vemod…tiden bara rusar.

  8. Imse Vimse said, on januari 8, 2008 at 21:44

    Allt går igen, mode, musik etc. Så visst rör vi oss i cirklar.
    Fast för det mesta känns det som om det är ett steg fram och två steg bak.
    Men ibland tar man ett sjumilakliv och kommer långt fram. Är man då i en cirkel, är man nästan tillbaka på ruta ett. Krångligt!

  9. Kersti said, on januari 8, 2008 at 22:55

    Jag gillar att tänka cirkulärt mer än linjärt.
    Det kommer åter, ljuset och sädesärlan. Det finns en skönhet i upprepningen som är meditativ.

  10. Witchbitch said, on januari 10, 2008 at 14:13

    Det var riktigt filosofiskt. Fina tankar!

  11. Deercat said, on januari 10, 2008 at 21:58

    Av en slump kanske, fast jag tror inte på slumpen…Något var det i alla fall, som fick mig att tassa hit….Och jag blev tagen av både bilder och texter. Är det ok att jag ilar tillbaka till min sida och länkar till dig…?🙂

  12. pruddelutt said, on januari 10, 2008 at 22:28

    Ett litet vårtecken! Snart kommer ärlan på riktigt oxå!

  13. photoimagine said, on januari 11, 2008 at 4:08

    Finns ett naturreservat som heter Sandemar på vägen ut mot Dalarö i Sthlms södra skärgård. Där tog jag förra året bilden på pippin som följde eller förföljde mig under en timmas tid, och jag fick god tid på mig att fota den där trevliga nyfikna sädesärlan.

    Tack för alla era kommentarer.
    / Imagine

  14. Rosa said, on januari 13, 2008 at 0:45

    Mannen och jag har känt varandra så länge så vi vet vad vi är bra på och dåliga på. Därifrån jobbar vi för att få vårt familjeliv att gå runt, som en firma. Och det har funkat. Också en jämställdhet att jobba för att få en fri tid och få det som måste bli gjort, gjort. Jag orkar inte ge mig in på hans område bara för att vi ska dela upp det jämlikt. Jag vill inte. Jag gör det jag är bra på så lämnar jag det andra till honom. Det skulle jag göra vare sig han var min kvinnliga kompis eller inte. Man slipper tjafset också.

  15. Kerstin K said, on januari 16, 2008 at 19:57

    Visst kommer allt tillbaks och tillhör framtiden i mångt och mycket men ändå blir det aldrig detsamma eftersom jag inte är densamma. Skönt att se att jag växer fast jag är gammal. Jistanes så djup jag blev där. Våren som jag nu längtar efter igen kändes faktiskt lite närmare när jag såg din bild. Trots att det var förra årets fågel. T


Kommentera

