Photo Imagine

Vaknade, vände på bladet…

Posted in Bilder, Foto, Livet, Tankar by photoimagine on januari 1, 2008

_mg_8968xx.jpg

…gjorde jag, och såg den oskrivna sidan. Första dagen på det nya året. Även om bladet var tomt kunde jag skönja bilder från igår och från året som passerat.

Bleknat har dom gjort – orden och bilderna – inte för att dom försvinner, utan helt enkelt därför att ett nytt blad lagts ovanpå det som var innan. Alla blad, bilder och text från tidigare dar, månader och år finns kvar. Upplevelser, erfarenheter, händelser och minnen raderas inte. Tydligen lagras allt i vår minnesbank, någonstans. Allt finns kvar.

Någon gång behöver vi kanske se över axeln, någon gång kan minnen dyka upp när vi minst anar det, någon gång kan vi gå tillbaka i vårt medvetande, upptäcka och inse att det finns ett samband, en koppling mellan det förflutna och idag.

Framtiden, år 2008 kan vi inte dokumentera eller skriva något om eftersom den tiden ligger framför oss. Vi kan planera, fantisera och se framåt vilket ligger i vår natur att kunna göra, men det är en helt annan sak. Vi kan i viss mån, ytterst osäkert forma och skapa vår framtid men…

Vi kan ta hand om och leva en dag i taget.

Nu.

Ganska skönt faktiskt att inte behöva ta hand om ett helt år på en gång.

Övermäktigt – onödigt…

”Var dag har nog av sin egen plåga…” heter det. Men inte behöver varje dag vara en plåga , eller hur…? Men om det nu skulle vara så – då får vi väl ta hand om den då, så att nästa dag ger utrymme för nyfikenhet, spänning, utmaningar och en dag att kunna njuta av. Trots allt.

Nu blev det mycket filosoferande första dan på året märker jag.

Därför säger jag bara…

Detta nya året är en fortsättning på det förra.

GOD FORTSÄTTNING och

VÄND ETT BLAD I TAGET!

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Annica said, on januari 1, 2008 at 17:48

    Ja det är ganska spännande med ett helt nytt år!
    God fortsättning!

  2. violin said, on januari 1, 2008 at 18:11

    Tack så mycket. Verkligen.

    Detsamma till dig, god fortsättning på det nya året…

    Violin

  3. ilse-marie said, on januari 1, 2008 at 18:28

    Tack för hälsningen!
    Härliga bilder och kloka funderingar! Önskar även dig en riktigt god fortsättning på det nya året!

  4. Neny said, on januari 1, 2008 at 18:56

    En dag i taget, ena foten framför den andra, och framåt marsch i sakta lunk🙂 God fortsättning.

  5. sagolikt said, on januari 1, 2008 at 19:18

    En spännande bok den här som året 2008 är. God fortsättning på det nya året!

  6. Anneli said, on januari 1, 2008 at 19:22

    Kul att du har varit inne i min blogg och ännu roligare att du gillar mina bilder! Och visst har jag en bra kamera. ;O)

    DU tar jättefina bilder också! Har kollat runt och det finns många fantastiska bilder och jag gillar din inställning till fotografering.

    Lycka till i fortsättningen och välkommen åter!

    God fortsättning och som du själv skriver ett blad i taget

    //Anneli

  7. Imse Vimse said, on januari 1, 2008 at 19:49

    Tack för kommentaren. Jag var inne och läste en hel del på din blogg för nån halvtimme sen. Jag tror inte att jag skrev något. Sen kommer en hälsning från dig på min blogg. Lite märkligt!

    Du har en otroligt fin blogg, vilka bilder!

  8. Madonnan said, on januari 1, 2008 at 21:52

    Jag gillar verkligen det du skriver.
    Aldrig hade jag kunnat ana att du med dina fantastiska bilder, utan mer än ett par rader till i början, även kan skriva så fantastiskt. Du sätter ord på så mycket och det där sambandet…att allt är en helhet och hänger ihop skapar en del tankar – filosofiska sådana tror jag – även här.

    Så klokt att ta en dag i taget. Leva i nuet. Inte kan vi leva hela vårt liv på en gång ändå, så stressande det vore!

    En bra text, som vanligt. Tack för att jag fick läsa.
    Och ha en God fortsättning på det nya året Imagine!
    🙂

  9. Inkan said, on januari 2, 2008 at 23:16

    Åter detta att bli fångad, fängslad, inspirerad och märkligt påverkad – du är nog ett proffs! Tala om vem du är! Jasså inte?
    Nå fortsätt skriva tankar som vill mera och fånga livet ”på alle måter” Det är en gudagåva att ha den förmågan.

    Det blir ett fint 2008. Måste helt enkelt bli bra – och snart märker vi att ljuset har tagit över mer och mer.
    Visst är det underbart!

    God fortsättning fotografen!

  10. Hot Walker said, on januari 3, 2008 at 12:41

    Första besöket. Återkommer. Gott Nytt år!

  11. Kersti said, on januari 3, 2008 at 14:42

    Jag gillar det där att leva en dag i taget men det är lättare sagt än gjort. Att vara precis där som man är. Det är en vila i det när man lyckas

  12. wendla said, on januari 3, 2008 at 19:17

    En dag i taget är nog bra, men ibland så glömmer jag dessvärre bort det! :0)
    Ha det så himla bra/ Wendla

  13. znogge said, on januari 4, 2008 at 0:50

    Jag har också svårt med en dag i taget men… Inga sjumilakliv 2008 alltså! för någon…

  14. Kerstin K said, on januari 6, 2008 at 21:19

    Som sagt, önskar Dig en riktigt God fortsättning

  15. photoimagine said, on januari 7, 2008 at 22:20

    Tack för kommentarerna och fortsatt god fortsättning på detta nya år!

    / Imagine


Kommentera

