Photo Imagine

Känner inte igen…

Posted in Foto, Imagine, Livet, Photography, Politik, Tankar by photoimagine on oktober 30, 2007

…mig längre, hörde jag idag en politiker säga om förändringar i det politiska parti han tillhör. Förändringarna och förnyelsen inom partiet blev för mycket och han aviserade att överge sitt medlemsskap på grund av detta. Ett ställningstagande och ett val som han är fri att göra och kanske det beslutet leder honom vidare någonstans där han kan känna sig hemma…och där känna igen sig.

Hoppas det.

Förändringens och förnyelsens vindar kan blåsa snålt, de kan vara kyliga och stormarna kan rubba det fotfäste som en gång kändes tryggt och som gav en känsla av identitet och att känna sig hemma. Omskakande.
För någon annan kan samma vindar av förändring och förnyelse kännas ljumma, varma och positiva . Välkomnande.

Vi lever i en föränderlig värld där våra tidigare skapade levnadsmönster bryts och de grundvalar som vi länge har byggt våra liv på kanske inte längre är hållbara. Känner inte politikern, men av hans reaktion att döma har kanske hans parti och deras program varit hans trygghet och där har han format sitt jag i gemenskap med andra, i tron att så här kommer det alltid att vara.
Tryggt.

Nja…

Förändringarna men också motsättningarna tycks öka i styrka i samhället. Religionens och politikens röster för och/eller emot inom flera områden ekar allt starkare, och att hävda sin åsikt som sanning för alla visar mer av intolerans och brist på respekt än dialog och förståelse.

Oavsett vilka förändringar eller utmaningar på gott och ont vi står inför, hur vindarna än blåser och hur högljudda rösterna än ekar, kan vi alltid förlita oss på oss själva.

Vi vill ju känna igen oss.

Det vill också han.

Politikern.

_mg_8245x.jpg

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on oktober 30, 2007 at 22:13

    Hej Imagine,

    Så många tankar jag får när jag läser dina texter. Du får med så mkt att jag måste läsa fram och tillbaka, för jag ser nytt hela tiden.

    Jag tror att det är viktigt att följa med i förändringen, inte envist stå och stampa kvar i gamla fotspår alltid. Och så bra det skulle vara om alla var så vidsynta och öppna för olikheter som du.

    Tycker Madonnan.

    🙂

  2. madonnan said, on oktober 30, 2007 at 23:34

    Måste bara få tillägga:
    Jag tyckte så väldigt mycket om den bilden.
    Oerhört stämningsfullt.

    🙂

  3. Sam Zodiac said, on oktober 31, 2007 at 0:13

    Ja, att vara flxibel i livet är viktigt. Jag påstår att det kanske kan vara lättare att klara den saken om man i likhet med mig och madonnan är född i ett föränderligt tecken. Om jag har rätt i min förmodan (du har i alla fall inte dementerat det), så har du Solen i Vattumannen, Imagine. Det är ett fast tecken, så om inte andra faktorer i horoskopet modifierar effekten, så bör du inte vara fullt lika snar till omställning. Vad tycker du själv; stämmer den här svepande generaliseringen? 😀

  4. znogge said, on oktober 31, 2007 at 12:28

    Förändringar måste komma från oss själva, av vår egen kraft annars kommer man lätt vilse! Vilken underbara bild till ditt kloka inlägg!
    Ha en fin dag!

  5. ::: sinkadus ::: said, on oktober 31, 2007 at 14:11

    Vilken härlig bild… gillar färgtonen och den ”tunga” känslan som den ger mig (förmodligen på grund av associationer med cykel och backe) 🙂

  6. photoimagine said, on oktober 31, 2007 at 20:51

    Madonnan,
    det är viktigt som du säger att också kunna följa med i förändringar när så behövs. Så bra att ord sätter igång tankar och tack för båda kommentarerna.
    Ha det bra du.

    Sam Z,
    intressant med tecknen som förmodligen har inflytande över våra beteenden och våra karaktärer.
    Många år av mitt yrkesverksamma liv har bestått i att i diverse situationer hantera akuta krissituationer där ett rörligt sinne och förmåga till snabba omställningar är en bra egenskap att ha.
    En annan del av jobbet är att bistå med att skapa struktur och motsatt, att bryta destruktiva mönster.
    Så, omställning och förändring, att vara flexibel är nog en del av
    min vardag.
    Huruvida man tränar upp den förmågan eller om tecknen har inflytande i mitt fall har jag ingen uppfattning om.
    Tack för kommentaren Sam och ha det gott.

    Znogge,
    en hel del förändringar har vi förmåga att styra själva och det är att ta kontroll över våra egna liv.
    För att inte gå vilse…just det.
    Tack.
    Ha det bra.

    Tack Sinkadus,
    en gränd i Gamla stan. Där kan man alltid hitta spännande motiv.
    Må väl.

  7. madonnan said, on oktober 31, 2007 at 21:45

    Inne och läser dina svar. Såg fram emot dina briljanta funderingar. Förstås.

    🙂

  8. pruddelutt said, on november 2, 2007 at 17:10

    Underbar bild med cykel och gatsten! 15 hälsar och uttrycker sin beundran – en bild helt i hennes smak (och min). Kram kram!


Kommentera

