Photo Imagine

Att tolka

Posted in Länkar by photoimagine on oktober 23, 2007

en bild…

Innehåll

Associationer

Vad den förmedlar

Vad den döljer

Intressant att läsa era kommentarer angående bilden i det tidigare inlägget.

Om jag sammanfattar lite av det ni tänkt så finns muren/grinden klart synlig. Att gå in i framtiden eller stå kvar och låta tiden gå. Det finns ett avstånd mellan unga och äldre och grinden skiljer dem åt. Kanske går den att öppna så vi kan mötas mellan generationer. Funderingarna kring avståndet mellan ungdomar och vuxna har ju blivit påtagligt efter senaste tidens våld och tragiska händelser.

Om man tittar på bilden så kan vi undra om det är ungdomarna eller de vuxna som stängt grinden. Om den är låst vet vi inte, men det finns ett märke på grinden som signalerar enkelriktat. Till och med finns en del av ett staket som ytterligare markerar…

För männen verkar det inte vara tillåtet att kliva in genom grinden till området där ungdomarna sitter . Om det är som en enkelriktad gata måste man komma in på den från ett annat håll.

Ungdomarna verkar fullt upptagna med att prata livligt med varandra och det finns en slags närvaro mellan dem. Dom verkar heller inte lägga märke till de två männen och det är inte så säkert att männen sett ungdomarna.

Kanske hört dem.

Finns också en nivåskillnad. Männen, dom äldre där uppe och de lite punkiga tjejerna där nere. Kan tolkas.

Vem är fången och vem är fri…?


Precis som vi tolkar bilder så tolkar vi också den verklighet som vi uppfattar.

Som vi lever i

Vardagen

Det vi ser Vad någon gör Det vi hör Vad någon säger

Tolkar Översätter för att förstå

Sammanhang

Hur det är

Vad som händer Här och där

I stort och smått

Var kommer Du eller Du eller jag in i bilden…?

Tack för era tankar och funderingar.

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on oktober 23, 2007 at 21:42

    Hej,

    dina tankar förmedlar verkligen mycket.
    Jag tror att tjejerna har klättrat över…de tar sig fram överallt, var de vill. Det är de som är fria…Männen är fast
    i sitt, fastlåsta, ofria. De står där uppe på sina höga hästar, medan flickorna är fria, mer jordnära, enklare och okonstlade, inte formade lika mkt av livet…

    Vi alla kan nog finnas i en del av den bilden, på något sätt… När du säger det så.

    Ojoj, sådana tankar det här blev då. Bäst jag slutar. Nästan så att jag skulle vilja fråga dem alla hur de känner själva *S*

    Ha det bra!

  2. Neny said, on oktober 23, 2007 at 22:00

    Klokt tänkt!🙂 Det är komplicerat det där med tankar och tolkningar. Ibland tolkar vi varandra fel och då uppstår missförstånd. Att missförstå en situation är lätt och alldeles för vanligt. Angående frågan; i min värld känns ungdomarna mest fria, de glädjs åt det som de verkar ha, noterar inte omvärlden. Kanske är de instängda i sin lilla bubbla, men verkar ändå tillfreds. Att vara tillfreds med livet är också en frihet, tycker jag.

  3. sagolikt said, on oktober 23, 2007 at 22:46

    Associationer, tolkningar…Den föreställningsvärlden som vi tycks vara verklig bara därför den tänk och tolkas.

    Ungdomar verkar mer fria. Nära varandra i djup konversation.

    Vart är jag in i bilden? Vid en grind för att öppna den:-)

  4. Witchbitch said, on oktober 24, 2007 at 18:06

    Intressant! och bra frågeställningar…

    ja, vem jag är som tolkar, är ju essensiellt i sammanhanget. utan den som ser, ingen bild…eller?
    kram!

  5. znogge said, on oktober 24, 2007 at 20:37

    Jag tror att varje människa kan ha sin egen tolkning av en bild mycket beroende på vad vi bär med oss i bagaget. Det är precis som med ord. Visst finns det likheter men det kan också bli missförstånd för att vi ser samma bild med olika ögon!
    Ha det så bra!

  6. blessing said, on oktober 25, 2007 at 13:05

    Är det inte det som gör oss unika att vi tolkar utifrån från erfarenheter och värderingar? Hat det gött/Bless

  7. photoimagine said, on oktober 25, 2007 at 14:54

    Vi tolkar bilder och motiv utifrån vårt eget perspektiv.
    Var och en bär på sin egen sanning, vad vi tror, vet och hur vi ser på oss själva och omgivningen.
    Viktigt därför att hysa respekt för olika tolkningar, åsikter och uppfattningar.

    Tack för era kommentarer.

    /Imagine

  8. madonnan said, on oktober 26, 2007 at 18:51

    Just det, så klokt du skriver. Alla lever i sin egen verklighet, tolkar världen och vad som händer på sitt eget sätt.

    Och jag har kunnat logga in. Så glad jag är för det!

    Hoppas att du har det bra Imagine/ Madonnan:)

  9. Kerstin K said, on oktober 29, 2007 at 21:02

    Blev berörd återigen av dina bilder. Bilden av de två tjejerna allra mest. Bilden som följer på detta motiv med de två männen ovanför påverkar mig också starkt. Du har ju så rätt att var och en bär på sin egen sanning och jag sitter och funderar att: vem är riktigt fri egentligen?…… Nu har jag skrivit och tagit bort texten massor av gånger och enormt mycket tankar har vandrat fram och tillbaks. Du fick mig verkligen att tänka till ett tag. Det tackar jag dig för.


Kommentera

