Photo Imagine

Gyllene snittet

Posted in Bilder, Foto, Imagine, Livet, Photography, Tankar by photoimagine on oktober 14, 2007

_

sepia-x.jpg

_

liam.jpg

_

_mg_7454xx.jpg

_

Vad gäller fotografering, behöver inte och kanske bör inte motivet som kan vara porträttet, blomman, bilen eller någonting annat alltid placeras i mitten av bilden. Själv gör jag inga anspråk på att behärska teknik eller följa vissa givna regler när det gäller att komponera, men att ändå försöka skapa någon slags harmoni i bilden oavsett motiv, är kanske det som fascinerar mig mest.

En känsla.

Att fotografera, måla, designa, anlägga en blomsterrabatt eller blogga är högst personligt, men kanske finns inom oss den kod med vilken vi finner harmoni och balans i det vi skapar.

Vår strävan att hitta vår plats och leva våra liv med det vi har omkring oss att förvalta, är också att komponera. Kan det vara en del av livets mening; att uppfatta den lilla knappt hörbara signal eller känsla som leder oss vidare och synkroniserar oss med naturens och universums ordning.

Och med varandra.

I harmoni och balans.

Hur jag nu kan koppla detta sista till gyllene snittet har jag ingen aning om, men så får det bli.

Gyllene snittet.

Inte vet jag men…

Läs gärna här…

Eller här…

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vakare said, on oktober 14, 2007 at 15:28

    Mycket intressant och tankeväckande.

  2. yeahsussu said, on oktober 14, 2007 at 15:37

    Tack för ditt besök!
    Tycker verkligen dina bilder är grymt fina, bra kompisition och teknik. Vackert!

    /susanna hanstén, finland

  3. madonnan said, on oktober 14, 2007 at 19:06

    Så bra du skriver..jag borde nog läsa på om det där gyllene snittet.
    Vilka fina bilder, mitt fikahotell och så undrar jag om gatan är i Gamla Stan?
    En fin liten gosse, jätterar🙂

    Ha det bra.

  4. znogge said, on oktober 15, 2007 at 6:07

    Kloka ord från en duktig fotograf…
    Ha en bra måndag!

  5. ::: sinkadus ::: said, on oktober 15, 2007 at 8:47

    Härliga bilder, de är jättefina alla tre…

    och apropå harmoni… du har en särskild känsla för att skapa just det… en harmonisk balans.

  6. Witchbitch said, on oktober 16, 2007 at 12:33

    mycket intressant, men även tilltalande i både bilder och text. Dessutom gillar jag de glada ögonen i bildloggan.

  7. wendla said, on oktober 16, 2007 at 16:16

    Jag gör ett tredje försök att kommentera då! :0/ Mina kommentarer försvinner hela tiden!
    Bilden med träden och musiken med Eva Cassidy var riktigt njutningsfullt. Träd är något som alltid tilltalat mig att titta på, hade en dröm som barn att bli skogvaktare, för då kunde jag titta på träden hela dagarna. Idag så är inte drömmen att bli skogvaktare, men att beskåda träd det gör jag ofta!:0)
    Jättefina bilder ovan, dina bilder förmedlar både känslor och harmoni.
    Ha det så himla bra Imagine/ Wendla

  8. Neny said, on oktober 16, 2007 at 19:26

    Känsla är ju det som gäller. Allt det andra är mindre viktigt. En utbildad fotograf tar inte alltid bättre bilder än en glad amatör som går 100% på känsla och lust.🙂

  9. Fredrik said, on oktober 21, 2007 at 2:21

    Det är viktigare än vad man tror att tänka efter lite INNAN man tar bilden. Fast och andra sidan är ju regler till för att brytas, men känns en bild inte bra så är den troligen inte bra.

    //Fredrik

  10. photoimagine said, on oktober 21, 2007 at 13:34

    Tack för era kommentarer.

    / Imagine


Kommentera

