Photo Imagine

Castanea sativa

Posted in Imagine, Livet, Stockholm, Sverige, Tankar by photoimagine on september 25, 2007

På Riddarholmskajen i Gamla stan växer ett kastanjeträd alldeles vid spåret där pendeltågen drar fram. Plockar upp några kastanjer, såna där man lekte med när man var liten. Yngre. Lägger upp dom på räcket mellan gångvägen och pendeltågspåret och där ligger dom bruna och blanka i solskenet och låter sig fotograferas.

Höst.

Gångvägen vibrerar och räcket likaså när tågen dundrar förbi. Fotograferar man då så blir det lätt oskärpa av skakningarna, så det är bara att lugnt invänta tillfälle när inga tåg passerar.

Pendeltåg kan man också fotografera. Men då får man vänta tills dom kommer. Och det gör dom.

Upptäckte när jag tittade i kameran på bilder jag tagit att jag också fått med Söders höjder som speglar sig i fönstret på pendeltåget nedan. Så kan det vara ibland att saker och ting fastnar på linsen som man inte vet förrän efter man tagit bilden.

Ser ut som att tåget står stilla, men det rusar fram med ganska hög hastighet faktiskt. En medveten inställning i kameran.

Passagerarna i tåget och mannen vid fönstret ser inte mig. Under bråkdelen av en sekund har han som sitter med böjt huvud passerat där jag står med kameran.

Trots att tåget rusar förbi och ingenting kan stoppa det så har jag ändå gjort det. Eller kameran rättare sagt.

De ligger kvar trots skakningar och vibrationer.

Stoppar ned dom i fickan.

Som när jag var liten. Yngre.

Castanea sativa.

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on september 25, 2007 at 18:28

    Fina bilder och fint skrivet. En fröjd att läsa.
    🙂

  2. Neny said, on september 25, 2007 at 19:01

    Kastanjer är underbara hösttecken. Fina foton, fint fångat med fönstret på tåget också.

  3. sagolikt said, on september 25, 2007 at 19:45

    Vädligt fina bilder och fint beskrivit.

    Fint (och gott) med kastanjer.

    Ha det bra.

  4. ::: sinkadus ::: said, on september 25, 2007 at 21:11

    Kastanjer lekte jag också mycket med när jag var liten… jag kommer ihåg att de kändes precis så lena som de ser ut på bilden…

    Den svartvita tågbilden är riktigt bra, moln och himmel uppe till höger ger bilden en känsla av liv och rörelse.

  5. znogge said, on september 25, 2007 at 21:55

    Spännande att upptäcka oväntade saker i bilderna! Tänk vad slumpen kan ”ställa till med”!
    Ha en fortsatt bra kväll!

  6. pruddelutt said, on september 26, 2007 at 20:26

    Skriver på uppdrag av 15:
    Kastanjerna är jättefina – jag gillar också kastanjer!!
    Bilden speglingen i pendeltågets fönster är stencool – my kind of picture!

  7. pruddelutt said, on september 26, 2007 at 20:27

    Och jag gillade bilderna och texten! Ha det gott!!

  8. wendla said, on september 27, 2007 at 14:31

    Kastanjer ja, de är både goda och vackra att titta på. Brukar använda kastanjer att dekorera bordet med när middagen går i höstens tecken.
    Jättefina bilder och text! :0)
    Ha det så himla bra!

  9. Anonym said, on oktober 5, 2007 at 19:09

    Vilken härlig bild av pendeltåget. Ses på jobbet. Hälsning Kerstin K

  10. Villgott said, on oktober 27, 2007 at 19:31

    supernajs!
    Mycket elegant! Fräsch sida.
    (Castanea sativa är dock fel… Aesculus hippocastanum=hästkastanj vore mer riktigt. Castanea är de däringa från sydligare trakter, sådana som låter sig ätas)

    Mycket smakfult är det alltsammans.

  11. Anonym said, on mars 9, 2008 at 21:26

    Underbara kastanjer. Jag läste det först nu när jag letade efter Spåretbilder till min förskoleavdelning som just döpts till Spåret.
    Fint skildrat.Hoppas du har det bra!
    Nena mars 2008

  12. niklas said, on april 24, 2008 at 21:09

    jag tycker vi alla svenskar ska säga upp digital-tv abbonemang efter digital-tv övergången för att digital-tv övergången betyder samma sak som tiden för laglig tv tittar tiden är förbi dags att bygga varsin pirat dekoder o säga upp digital-tv abbonemang och satsa på hög hastighet tåg typ tgv eller maglev i sverige istället för att bygga ut digital-tv


Kommentera

