Photo Imagine

OM SJUTTIO ÅR

Posted in Livet, Politik, Stockholm, Sverige, Tankar by photoimagine on augusti 25, 2007

Det är Göran Persson som kommer ut, bärandes på den sista plastkassen som han packar in i bilen med prylar från Sagerska Huset där han bott under ett antal år som Sveriges regeringschef. Säpokillen med öronsnäcka kollar lite extra när jag lyfter kameran och knäpper bilderna på förre statsministerns sista resa från maktens boning till Torp i Sörmland.

img_5685xxxx.jpg

img_5697x.jpg

Ett år har snart gått sedan maktskiftet i september förra året då Alliansen tog över regeringsmakten efter s-demokraterna. Det är den 22 september 2006 och jag ser de två svarta Volvobilarna rulla iväg med GP, fd statsministern i framsätet, i vit skjorta utan kavaj eftersom det är ganska varmt just den dagen. Att vara flyttkarl kan också vara lite svettigt och bara att behöva flytta på sig överhuvudtaget var nog så svettigt för Persson…

img_5688xx.jpg

Vad som fanns i plastkassen får vi aldrig veta. Det gör detsamma.

Vad som fanns på de undangömda banden och mejltrafiken under tsunamikatastrofen får vi heller inte veta och kommer inte att få det heller. Det har hemligstämplats i sjuttio år om jag har förstått det rätt. Varför just sjuttio? Varför inte sjuttiofem eller femtio? Eller för alltid? Ett av mina barnbarn däremot kommer sannolikt att få veta. När han är sjuttiofyra.

Rikets säkerhet och risken för främmande makts insyn i beslutsprocessen inom regeringskansliet skulle vara skälet till att sekretessbelägga innehållet på banden från tiden för katastrofen. Den insynen finns för länge sedan, så motivet för mörkläggningen är av annan art. Så klart. Alla politiska partier är ense kring beslutet om sekretess. Misstänker att alla andra, vi vanliga har en annan uppfattning…eller så bryr vi oss inte. Sådan är politiken…Eller så handlar det inte alls om politik. Kanske något helt annat.

Annandan, 26 december 2004 var jag också i tjänst. Sekretess gäller där så ingen av er vet vad jag hade för mig. Det gör detsamma.

Att jag fick betalt för bilderna på fd statsministern är ingen hemlighet. Tipsade någon mig att befinna mig just där vid Sagerska Palatset, numera Huset, vid just det tillfället? Kanske bara var en slump… Det gör det samma.

Det blev i alla fall ett dokument som skildrar Perssonepokens slut och sista resa. Både bokstavligt och symboliskt.

Detta inlägg har inget nyhetsvärde. Inte meningen heller eftersom det jag skriver om redan är glömt. Nästan. Inte för alla.

Kanske ett historiskt värde.

Om sjuttio år…

_mg_6087x.jpg

Insyn i maktens boningar är nog oundvikligt kära makthavare, hur mycket och hur länge ni än hemligstämplar.

Bara som upplysning.

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on augusti 25, 2007 at 23:11

    Oj, så spännande…biter nästan på naglarna när jag läser. Vilken ”tur” att du råkade vara där just då, fast jag tror att du blev tipsad. Och du väcker tankar, tänker på Tsunamin och annandan, så hemskt det var. Har völ aldrig sett så mkt nyheter som då, förutom WTC. Historia, en del av oss alla. Och så intressant att läsa.

    Du skriver bra.

    Ha en fortsatt trevlig kväll🙂

  2. pruddelutt said, on augusti 25, 2007 at 23:28

    Hej hej!
    15 niger och tackar för berömmet.
    Själv hittade jag till din sida för första gången idag och jag kommer tillbaka!🙂 Prudie

  3. Neny said, on augusti 25, 2007 at 23:49

    Kul med bra tajming, att du var på plats, just då.🙂

  4. sagolikt said, on augusti 26, 2007 at 1:59

    Fina bilder som markerar slutet på en epok.

    Spännande och mycket intressant text till bilderna.

    Ha en fin helg.

  5. znogge said, on augusti 26, 2007 at 14:08

    Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle! Spännande!

  6. Hanna said, on augusti 26, 2007 at 14:20

    Befinner mig i Thailand där man fortfarande pratar mycket om Tsunamin. Intressanta bilder – som alltid. Hälsningar fr (regniga)Thailand.

    Hanna

  7. madonnan said, on augusti 27, 2007 at 8:16

    Kommer in och läser en spännande text en gång till..Och tittar på det vackra isblocket högst upp. Tänk att is kan vara så mäktigt!

    Ha en fin dag!🙂

  8. Miss Terious said, on augusti 27, 2007 at 9:23

    Vilket bra inlägg och bilder. Så bra med en liten hacka där.
    Jag vet att i släktforskning kan det också vara problem, folk måste varit döda i 70 år vilket driver min mamma till vansinne.😉
    Ha det gott.🙂

  9. Nina said, on september 6, 2007 at 2:15

    Gillar din blogg mer och mer för varje gång jag besöker den. Ett stort plus att du tagit Göran-bilder. Den mannen…ojojoj…

    Kan inte sluta tänka på ”Göran om Helmut Kohl”-sekvensen när han pratar om smöööer.😈

  10. Tsunamibanden « Imagine said, on februari 3, 2009 at 19:08

    […] säkerhetskopiorna skulle kunna hemligstämplas i sjuttio år, vilket jag skrev om i detta inlägg – när det begav sig. Förslaget drogs tillbaka och ett senare riksdagsbeslut slog […]

  11. Hanteringen kring Tsunamibanden « Imagine said, on februari 28, 2009 at 19:00

    […] ett –  inlägg […]


Kommentera

