Photo Imagine

ATT PHOTOGRAFERA…

Posted in Foto, Gatufoto, Imagine, Stockholm by photoimagine on juli 23, 2007

har ni säkert förstått att jag tycker är trevligt på alla sätt och vis. Men det är ju lite märkligt det där…nu är ju jag inte professionell fotograf, sysslar med andra ting, men jag har hört flera säga som håller på med fotografering att dom vill aldrig vara med på bild utan det är bakom kameran som gäller.

Alltså, jag är ju lite överallt med kameran och fångar allt och alla på bild när jag så finner det lämpligt. (Tilläggas bör att respekt och hänsyn gäller inom foto och jag tror att jag lever upp till det ganska bra). Personuppgiftslagen reglerar vad som gäller för publicering och man behöver också i hög grad kunna använda sitt eget omdöme i all fotografering som läggs ut på nätet. Men det är ett kapitel för sig.

Vad jag vill säga är att jag fotar gärna andra men när det kommer till att själv bli fotograferad är det inte så roligt längre. Ta till exempel när jag skulle fotografera Glocalnetreklamen som på bilden. Så fort man får se sig själv och man riskerar att komma med på bild sjunker liksom kameran så övre delen kommer inte med.

Hur ska man förklara det egentligen?

Ja, tänk vad lätt det är att komma undan…

Lågt kort är budskapet och omedvetet sänker man kameran…

Man blir manipulerad hela tiden av reklam…

_mg_3761x.jpg

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Neny said, on juli 23, 2007 at 8:22

    Hm jag är helst inte med på bild heller. Fast det är OK om jag själv arrangerat bilden så jag ser ut till min fördel, och inte till nackdel. 😀 Men när andra fotar så brukar man inte se klok ut, alltså håller jag mig bakom kameran i sådana sammanhang, och gömmer mig… *haha* Vi har nog alla våra anledningar. 🙂

  2. Sam Zodiac said, on juli 23, 2007 at 13:21

    Jag som trodde att Vattumän var exhibitionistiskt lagda! 😉

  3. photoimagine said, on juli 23, 2007 at 14:01

    Neny, du har nog en god självbild tots allt både utanpå och innanpå och du fotar ju en del själv också, så det är bara att kliva fram i rampljuset…med eller utan kamera. 🙂

    Ja du, Sam Z, du inte bara tror utan vet att det är så. Att ställa upp sig i grupp/enskilt känns lite obekvämt och tillgjort, men att bli fotogaferad eller uppträda spontant och rörligt i olika sammanhang, utan att för den skull ha behov av det, är inga problem. Då har jag förmodligen också lagt undan kameran.

    Så säg att jag är en riktig Vattuman, Sam Zodiac… 🙂

    Tack för att du är uppmärksam! 🙂

  4. Neny said, on juli 23, 2007 at 17:43

    *fnissar* Jag är också vattu-kvinna… men jag syns nog minst av alla, iaf offentligt. 😉

  5. madonnan said, on juli 23, 2007 at 23:26

    Kan förstå det där, gillar inte heller att fotograferas och finns knappt på bild…perfekt m a o.

    Ha en fin kväll 🙂

    ps. Fast roligt att se lite av dig *S*

  6. photoimagine said, on juli 29, 2007 at 8:41

    Neny o Madonnan, då har vi ju en hel del tillsammans och det känns tryggt.
    Och lite kan man ju bjuda på… 🙂

  7. Vakare said, on augusti 15, 2007 at 23:46

    Det är ganska märkligt det där. Jag fotograferar en del själv också och har precis samma problem. Att se mig själv på foto eller höra mig själv på band är det värsta jag vet. Därför respekterar jag i högsta grad att andra som inte vill vara med på bild.
    Och jag ska inte glömma att tacka dig för dina vackra bilder.
    Jag kommer åter, helt klart…


Kommentera

