Photo Imagine

FRÅGORNA…! MEN SVAREN DÅ…?

Posted in Livet, Stockholm, Tankar by photoimagine on juli 12, 2007

_mg_3048x.jpgTänker tillbaka på mina tidiga år i skolan för sisådär 150 år sedan där jag sitter i skolbänken inför ett matteprov (får ångest) eller svenskaprov (mindre ångest) eller något annat ämne…Förutsättningarna för att kunna gå någorlunda rak i ryggen och stolt efter avlagt prov var ju att jag tidigare under terminen hade läst mina läxor, lyssnat på fröken (tur att dom finns) och varit flitig så att kunskapen satt där när man väl skulle prövas…slängde väl in bokarna i garderoben när jag kom hem och tog istället ut fotbollen som också låg där väl synlig och sedan var det lira av…

Men hur var det egentligen med det där att lära sig…i en del ämnen fanns facit längst bak i boken där alla svaren fanns…konstigt egentligen och mig veterligen var det inget jag reflekterade över för dom sidorna var ju förseglade så där kunde man ju inte smygkika. Förseglade ja…det sades så, men visst var det bekvämt att kunna få svaret serverat på en sekund, och kanske var det här jag lärde mig att jobba lite diskret, lite obemärkt…för att bli avslöjad som fuskare är väl inget att stå efter…ska jag vara ärlig så fuskade inte jag…inte mycket i alla fall…

Om vi leker med tanken, och vi kan ta skolgången som ett bra exempel; om vi bara använder oss av facit, vi avlägger dom korrekta svaren och på examensdagen får vi kanske högsta betyg och med dom går vi ut i världen och får ett bra jobb, kvalificerat och helt i enlighet med vår kunskapsnivå enligt betygen.

Men hur var det nu…vi kan svaren, men har vi ställt frågorna och funderat över dom, gjort vår läxa så att vi förstår och därmed också vet varför vi gör som vi gör så att det blir ett bra resultat i det här kvalificerade jobbet…

Nej kanske inte, vi står med svaren och ett bra betyg men vi har inte utvecklat vår kunskap för att kunna utföra jobbet…vi har svaren, men vi vet inte på vilka frågor.

Det har i bloggarna kommit upp många intressanta inlägg och kommentarer på sistone, tankar om livet och fortsättningen…och före, vardagens verklighet, varför vägen måste vara krokig, varför lidande och elände och vad är meningen med allt…hur vet vi…och när vet vi att…

Alla är vi nyfikna, vi vill ha svar, ett facit…finns det ett sådant? Vad vet jag…? Vad vet ni…?

Kanske är trots allt frågorna viktigare än svaren. Om vi hade alla svar…skulle vi då luta oss tillbaka och tänka; va skönt, nu vet jag allt, nu kan jag äntligen koppla av…nu kan jag bara njuta av livet…eller?

Kan det vara så att alla våra frågor, att reflektera över dom, att lära vår läxa, vår önskan och vår strävan att göra det bästa av det här livet, trots alla svårigheter vi får genomlida, öppnar våra sinnen, förhöjer vårt medvetande och att däri finns många av svaren som vi söker…och dom kanske finns utan att vi vet…lyssna, känn, var uppmärksam, stilla…

Kan vi känna oss trygga med att idag bara ställa frågorna, att reflektera och dela med oss…att den tryggheten och förvissningen kanske vill säga till oss att vi är på väg…!

Facit…njaa?

(Detta är några personliga tankar som kommer av att ta del av era tankar och funderingar här på bloggen.)

Nu till bilden på färjan som har anknytning till texten ovan…

Om man kommer så långt som till kungliga hufvudstaden kan man ströva omkring på Skeppsbron, vid slottet ni vet…en fin del av stan att besöka tycker många med mig…Om man kommit så långt som till stenbryggan och ”Till färjan” då är ju frågan: Hur tar man sig vidare till den där stora båten…en järngrind/staket och bara vatten…hur lätt är det…? Har ni förslag eller lösningar hur man tar sig till färjan…

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Miss Terious said, on juli 12, 2007 at 17:31

    Ett bra inlägg att fundera över. Att reflektera som du skriver om tycker jag är väldigt bra. Flera olika infallsvinklar till saker och ting tycker jag också bra. Att färdas genom livet väcker många frågor men få svar. Kanske är det just för att vi inte ska sluta reflektera utan istället växa som människor, skaffa oss ännu en infallsvinkel. Lära oss saker rent känslomässigt.

    Några tankar bara som ditt inlägg väckte.
    Ha det gott. 🙂

  2. Kvast said, on juli 12, 2007 at 17:42

    Klokt och med eftertanke…som skapar just,eftertanke…. Vi går i livets skola hela livet.Där räcker det nog inte med 150 år?🙂 Och facit? Finns det? Pusselbitar,skulle jag vilja kalla det..som faller på plats efterhand.Syns i backspegeln..
    Ha en skön helg.Kanske med fotbollen?
    Högaktningsfullt Kvast😉

  3. madonnan said, on juli 12, 2007 at 17:47

    Först: Alla har nog fuskat ngn gång, en del mer, andra mindre.

    Sen: Du borde nästan vara lärare…få elever att ställa frågor, undra och sen söka efter svaren…

    Och: Så klokt du skriver, men jag är nog en otålig människa som vill ha svar fort…Fast visst är det så att frågor väcker insikter, att sinnena öppnas och ffa att man lär av varandra.
    Jag tror definitivt på att man lär i ett samspel, att inte bara sitta tysta i skolan t ex, att man har diskussioner, lyssnar, tar ställning mm..

    Hinner inte skriva mer, men det här var klart intressant!! Och väldigt tankeväckande…

    Ber om ursäkt om jag relaterar till skolan, men det blir väl så…🙂

  4. znogge said, on juli 12, 2007 at 19:37

    Jag tror att frågorna är minst lika viktiga som svaren. Eller om jag säger så här att det är viktigt att förstå och kunna omsätta sina kunskaper i andra sammanhang och låta dem leda vidare till nya och fördjupade kunskaper. Utantillkunskaper kan väl fungera när det gäller multiplikationstabellen men i längden räcker de nog inte och det gör inte ett facit heller! Men jag gillar också att veta att jag har rätt;-))

  5. sagolikt said, on juli 12, 2007 at 20:28

    Till färjan färdas man med en lite båt den vägen eller kanske några simmtag:-)

    Tar färjan imorgon jag och kommer att vara ute i vildmarken utan uppkoppling en massa dar. Förhoppningsvis blir avkopplingen den behövliga. Ha det gott!

    Keep going i skrivandet och foton! Både dina ord och dina bilder behövs i den fascinerande (blogg)världen.

  6. Neny said, on juli 12, 2007 at 21:22

    Jag tycker nog inte att livet har ett facit. Man får uppleva, man får tolka, man får fundera och känna, men svart på vitt, enkla svar- finns det aldrig i livet.

    Traskade runt vid slottet idag, i regnet. Jag och 200 andra blöta turister. Toppen.🙂 Bra fråga ang. färjan. Jag har inget svar.

  7. photoimagine said, on juli 16, 2007 at 21:18

    Tack för att ni velat kommentera texten och färjan återkommer jag till…:-)


Kommentera

