Photo Imagine

STRAWBERRY FIELDS FOREVER…

Posted in Livet, Tankar by photoimagine on juli 7, 2007

jordgubbar.jpg

Ni kanske är lite trötta på dom där röda gubbarna vid det här laget, vad vet jag…man behöver ju inte äta dom, man kan ju bara titta på dom…gubbarna alltså…eller gummorna också förresten, men finns dom i jordgubbslandet då eller…och varför dom där bären kallas jordgubbar vet inte jag…kanske någon läsare har en möjlig förklaring.

Madonnan förklarar det så här: Från början hette det jordbär, och jord för att det växte nära jorden. Sen gubbe som i jordgubbe heter det för att gubbe betydde klump… Det kan man läsa här:http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2124#item103500.
Tack Madonnan!

Mitt förra inlägg var ju av det lite allvarligare slaget så jag tänkte att detta kunde bli lite lättsammare, fast det kan jag inte garantera för man vet aldrig vart det bär iväg…är nog ganska fri i tanken och vattuman dessutom men ska försöka hålla mig på jorden, i jordgubbslandet med andra ord.

Det här med att photografera är också ett fenomen som mycket liknar det här att blogga. Har man en gång fått smak på det så är det bara raka spåret framåt. Finns ingen återvändo…nya vyer öppnar sig, ny energi tar fart och man får både distans och närhet både till en själv och andra. Jag är säker på att dom flesta håller med mig.

I alla fall blev jag idag sugen på (är alltid det) att ut och knäppa lite bilder, på vad som helst för det kommer alltid någonting i ens väg som hamnar i kameran, i datorn och sedan på WordPress och IMAGINE-bloggen, mitt i smeten där alla ni befinner er…

Nu var det ju så då idag att det smattrade på rutan och på ett sätt var det ju skönt för då behöver jag inte känna pressen att gå ut, det blir liksom legalt att stanna inne och sitta vid bloggen om ni förstår vad jag menar…men å andra sidan kom jag inte ut med kameran, lite för blött och obekvämt att bege sig ut i detta juliväder…

Så det blev inga bilder av varken gubbar eller gummor som jag kunde ha visat upp i ett collage eller nånting annat kul…men, jag hade jordgubbar i kylen sen igår och man tager vad man haver…jag blev i alla fall lite tillfredsställd av att få ta fram kameran, byta objektiv och skicka iväg bilden till er och så fick jag ju skriva lite också…så håll tillgodo med jordgubbscollaget och nynna gärna på Strawberry fields forever om det känns passande just nu…
Living is easy with eyes closed…

Tack för uppmärksamheten!

(Har nu slukat jordgubbarna 070707 men bilden får vara kvar ett tag…)


					
14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. sagolikt said, on juli 7, 2007 at 18:42

    Vilken fin ljus du fick på jordgubbarna…Vackra bilder som vanligt. Man vill äta upp dem:-)
    Vackra ord också som du skriver. Man får mer aptit på livet efter att ha läst dig. Inspiration på hög nivå.
    Ha en trevlig helg i det regnet som utan tveckan är avstressande:-)

  2. photoimagine said, on juli 7, 2007 at 19:30

    Sago, försöker undvika blixt så inomhus får det bli med stativ och dagsljuset som i det här fallet för att undvika oskärpa.
    Nu har jag ätit upp dem och ha det bra Du också i ett skönt regn!
    Tack för den fina kommentaren.

  3. madonnan said, on juli 7, 2007 at 20:02

    Hej,
    ett fint och roligt inlägg tycker jag.

    Från början hette det jordbär, och jord för att det växte nära jorden. Sen gubbe som i jordgubbe heter det för att gubbe betydde klump… Det kan man läsa här:http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2124#item103500. Lite intressant 🙂

    Och så roligt att få veta ditt stjärntecken, har funderat faktiskt eftersom jag gillar sånt med astrologi lite grann (väldigt på ytan alltså).

    Det bästa med sommaren är verkligen, i mitt tycke, jordgubbar, färsk potatis och så solen. Så gott!

    Att vara fri i tanken är väl en bra egenskap, i stället för att vara så fastlåst i mönster och tankar hela tiden…tycker jag alltså.

    Och ett tänkvärt inlägg var det här, så mkt jag kom att tänka på.

    Ha en fin kväll:)

  4. Belfagor said, on juli 7, 2007 at 20:05

    du sparade inte några åt mig ? 😦 riktigt bra ljus du fått till på gubbarna. Hoppas vädret blir till det bättre så du kommer ut i det fria. Glad sommar ! 🙂

  5. maisoui said, on juli 7, 2007 at 20:30

    Ha en härlig helg trots regnet 🙂

  6. photoimagine said, on juli 7, 2007 at 23:07

    Madonnan, det var en intressant iakttagelse och info du lämnade och jag fick svar på min undring, men jag hade inte räknat med nåt annat heller…:-)

    Tyvärr Belfago, hade du sagt något tidigare så…:-)

    Detsamma maisoui!:-)

  7. photoimagine said, on juli 8, 2007 at 0:30

    Madonnan, jag tog mig friheten och klistrade in jordgubbsinfo i inlägget. Hoppas ok!

  8. madonnan said, on juli 8, 2007 at 10:17

    Så klart…det var kanske inte så pedagogiskt förklarat precis, *S*, men om man vill förstå mer finns ju länken… 🙂

  9. photoimagine said, on juli 8, 2007 at 10:22

    Nu funkar också länken till gubbarna. Gjorde inte det tidigare, tack. 🙂

  10. photoimagine said, on juli 8, 2007 at 12:13

    En användbar och allmänbildande sida att länka till. Tack M.

  11. madonnan said, on juli 8, 2007 at 14:25

    Vsg, så lite så. Jag googlade bara gubbarna *L*

  12. photoimagine said, on juli 8, 2007 at 14:37

    Goa gubbar har jag hört men… ”googla gubbar”! Det var väldigt roligt faktiskt!
    Fortsätt googla gubbarna…
    🙂

  13. madonnan said, on juli 8, 2007 at 16:43

    *S*..

  14. Anonym said, on december 7, 2007 at 8:29

    Tittar in, läser lite grann, minns 🙂


Kommentera

