Photo Imagine

ATT HÅLLA FAST

Posted in Livet, Tankar by photoimagine on juli 7, 2007

img_1597xx.jpg

Ibland blåser det snålt och stormar omkring oss och då menar jag inte vädermässigt utan i vår vardag, i vanliga livssituationer där allt kanske vänds upp och ner på en sekund… det kan röra sig om dödsfall, sjukdomar, separationer och omkullkastande händelser och motgångar av olika slag som får oss att tappa fotfästet för en stund…eller för en längre tid.

Detta är förvisso en del av livets villkor som inte undgår någon, men det är ofta svårhanterliga situationer där alla som har anknytning drabbas hårt och där smärtan och sorgen kan kännas outhärdlig för många. Det som är gemensamt för oss alla är att när det blåser hårda vindar behöver vi söka lä eller hålla fast i någon eller något som känns tryggt och förankrat.

Hur vi hanterar detta kan vara olika beroende på kultur, religion eller traditioner, men behovet av samhörighet i svåra situationer är förmodligen samma för dom flesta. Därmed inte sagt att alla har samhörighet med andra utan får i stället klara prövningarna på egen hand.

Bilden ovan får symbolisera styrka och fasthet, något att greppa tag i när det stormar och vi kan gå till oss själva, se oss omkring och tänka vad eller vem kan få mig att känna trygghet och tröst om eller när det känns svårt…

Kan det vara så att vi ibland helt måste lita till oss själva. Kanske stillhet och tystnad är det vi behöver under vissa förhållanden eller situationer…att få vara ett med sig själv kan vara balsam för själen som ibland behöver lugn och ro…

För inte så längesedan var jag på en begravning, en kvinna och kollega hade huggits till döds och det var ytterligare en påminnelse hur skört livet är, hur snabbt allt kan förändras på ett ögonblick och livet tar en annan vändning för de drabbade som får gå igenom all den smärta och sorg som vi säger är en del av livet…

Vi får inte glömma att livet också är glädje och oanade möjligheter att upptäcka och lära…lära om oss själva, om andra och om livet självt…och om evigheten.

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. madonnan said, on juli 7, 2007 at 9:55

    God morgon.

    Så fint och klokt du skriver, dina texter är verkligen som balsam för själen.
    Och så fint att ha ngt att greppa tag i när det stormar, så viktigt i en stor värld.

    Jag tror man lär sig hela livet, om allt… och det är nyttigt och bra att utvecklas.

    Ha en riktigt fin dag!🙂

  2. Anonym said, on juli 7, 2007 at 13:10

    Du är ju en riktig djuping😉 Gott att läsa dina fina inlägg.Undras…är du troende? För mej kan din bild symbolisera tryggheten i Gud,den styrka som finns i Honom och som bär igenom allt…
    Ha en fin helg /Kvast

  3. blessing said, on juli 7, 2007 at 14:40

    Läser o begrundar..God Lördag/B

  4. Miss Terious said, on juli 7, 2007 at 16:12

    Vilket fint inlägg.
    Måste tyvärr säga att jag också råkat ut för så hemska saker som ett tag nästan blev mig övermäktiga. Jag fick en livslång sjukdom pga händelserna. Men nu tror jag att jag är tillbaka på spåret (10 år sen händelserna nu)och det beror på bra medicin, bra terapi – och så bloggen!! Underbar.
    Tack för att du tittade in.
    Ha det gott.🙂

  5. Neny said, on juli 7, 2007 at 18:31

    Fina ord. En djupare betydelse och fundering ibland är alltid bra. Det är skönt att ha någon att hålla hårt i när det stormar, någon att dela glädje och sorg med, och det är något jag önskar alla. Lycka är värt att kämpa för, även om man ibland måste gråta många floder för att nå dit.

  6. Rosa said, on juli 8, 2007 at 16:12

    Jag hör till dem som för länge sedan blev drabbad hårt av livet. Livet drabbade mig, brukar jag tänka. Gjorde sig påmind med sin fruktansvärda grymhet. Men jag har inte tappat hoppet om livet för det, även om jag brykar tänka hur gör jag om jag drabbas en gång till? Tänker att det är Nuets glädje som gäller. Naturen. Glädjen i dem jag älskar. Är inne i en ny fas i livet när mina barn är på väg bort. Alltför fort har det gått. De har varit min stora glädjekälla de senaste åren trots ett hektiskt liv runtomkring. Nu gäller de därför att finna nya vägar. Livet går bara fortare och fortare ju äldre vi blir. Märkligt. Lika många dagar finns ju trots allt på ett år, år efter år.

  7. Miss Terious said, on juli 13, 2007 at 12:48

    Hittar inte ditt senaste inlägg så jag skickar en hälsning här.
    Ha det gott.🙂

  8. photoimagine said, on juli 13, 2007 at 13:16

    Det går bra att skicka här ifrån också…

    Ha det gott Du med!🙂

  9. photoimagine said, on juli 17, 2007 at 15:13

    Rosa, läste om det idag på AB vilket berörde mycket.

    Miss T, skönt att vara tillbaka förstår jag.

    Tack Madonnan, Neny, Kvast o Bless!

  10. madonnan said, on juli 30, 2007 at 20:00

    Tittar in och läser en berörande text…Tack för fin läsning.🙂


Kommentera

