Photo Imagine

SKOTTHÅL

Posted in Allmänt, Bilder, Foto, Photo, Photo of the day, Photography, Stockholm, Sverige by photoimagine on juni 25, 2007
_mg_2969x.jpg

…i plexiglaset som håller Helena Bergström på plats vid Sergels torg. Verkligt eller overkligt…Våld eller skådespeleri…

För det mesta vill våra blickar dras till och se och känna det som är vackert eller behagligt att beskåda, och som föder positiva tankar och känslor. Vackra landskap, naturens skönhet, föremål, människor och allt det som vi omges av i vår vardag.

Vi dras också till och tittar på motsatsen; allt elände i världen, all ondska och våld som vi också omges av i vår vardag via media i alla dess former.  Allt sköljer över oss som en tsunamivåg och väller fram utan att vi varken ser eller känner. Vi tittar som på en film som rullar framför våra ögon dag ut och dag in och skillnaden mellan att titta och se, höra och lyssna, uppfatta och förstå osv blir uppenbar.

Vi anpassar oss till hur världen ser ut och det är möjligt att det är psykets sätt att hantera det overkliga som ändå är verklighet. Eller kan det vara så att våra sinnen tappar sin skärpa…Låt oss då ändra på det.

Eftersom allt ändå rullar på i snabb takt använder jag av förklarliga skäl inte videokamera. Att frysa en bild är fascinerande och det är först när den hamnar i datorn jag kan se bilden och i efterhand fundera och fantisera. Inte alltid reflekterar jag, men kommentarer till bilder väcker mitt intresse och inspirerar att också berätta och sätta orden…som bilden ovan tex.

Våld, kaos, splitter, förintelse  –  kärleken segrar utan svärd, binder utan bojor…

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Madonnan said, on juni 27, 2007 at 12:11

    Den bilden känns väldigt skrämmande…otäck.
    Finns det ett budskap här? Är det verkligt eller overkligt…?

    Ha en fin dag!🙂

  2. bruno said, on juni 27, 2007 at 16:26

    ja det känns som att det skulle kunna vara fejkat men samtidigt är man en smålänning och rädd för den stora staden, sådet kanske kan vara en riktig skotthåll, hoppas inte det bara.

  3. Neny said, on juni 27, 2007 at 19:54

    Det ser ut som ett genuint hål… skott eller slag spelar ingen roll, det känns brustet, trasigt, förstört, skrämmande… ändå.

  4. photoimagine said, on juni 27, 2007 at 22:08

    Återigen lägger jag till några ord pga era kommentarer.
    Tack till er!

  5. madonnan said, on juni 27, 2007 at 22:45

    Hej tillbaka *L*.

    En fin och passande text, roligt att du skriver lite till så vi kan förstå hur du tänker kring bilderna🙂

  6. Beatrice said, on september 1, 2007 at 20:42

    hej Helena Bergstmör jag heter beatrice
    jag tycker om din filmer som du har varit med i min bästa film är när du med i Black Jack
    jag skulle vilja träffar dig och be om en atorgrafer av dig helena bergström beatrice
    i hallstavik beatrice.westerholm86@hotmail.com

  7. jennifer said, on november 12, 2007 at 14:45

    hejsan du vet kanske inte vet vem jag är men mina föreldrar har hjälpt till med den här filmen

    och jag tycker att du är grym:)

  8. Anonym said, on november 12, 2007 at 14:46

    )

  9. jennifer said, on november 12, 2007 at 14:48

    jag menade se upp för dåraran så klart:) =D

  10. Anonym said, on december 9, 2007 at 20:11

    Sehr gute Aufnahme, gefällt mir. Gruß von VS


Kommentera

