Photo Imagine

Att ligga lågt…

Posted in Bilder, Foto, Gatufoto, Humor, Photo, Photo of the day, Photography by photoimagine on juni 1, 2007

skor.jpg

Bilderna jag hittills lagt upp på bloggen är just bara bilder… ingen text eller beskrivning utan bara en rubrik på sin höjd som inte säger speciellt mycket. Text och berättande kan ju vara överflödigt vad gäller foto eller konstverk och som betraktare av dessa sätter man kanske igång sina egna tankar eller känslor…I vilket fall som helst finns oftast en historia eller omständighet bakom varje bild som bara fotografen känner till…eller man tror det, och i vissa fall finns ingen historia alls utan en uppkommen situation blir fryst och förmedlad i en bild utan eftertanke eller förberedelse av fotografen.

Om jag tänker på mina egna bilder så är en del planerade och en del inte. Dom som är planerade kan vara naturmotiv tex när jag beger mig ut i skogen eller vid havet för att känna kraften i naturen och i lugn och ro kan fotografera det jag känner för. Detta har sin tid och sin upplevelse.

Söker jag oförutsedda händelser eller situationer tar jag en promenad kanske från Medborgarplatsen, Slussen, Gamla stan och vidare genom stan till Stureplan, Djurgården eller andra delar av Sthlm…Har ingen speciell inriktning i mitt fotande men att ta bilder från spontant uppkomna situationer kanske trots allt ligger mig närmast. Att vara fri med kameran, spänningen och det oförutsägbara passar mig förvisso ganska bra.

Det jag sade tidigare att en del bilder inte har någon historia stämmer faktiskt inte alltid när jag tänker efter. Min upplevelse kan vara att nånting bara händer från tomma intet eftersom jag inte kommit in i bilden förrän vid själva fotoögonblicket, men det är som en film där jag inte varit med från början utan kommer in i ett dramatiskt skeende eller en händelse som dock har ett förlopp som påbörjats kanske långt tidigare.

Tycker om att filosofera ibland kring det här med fotografering…Vet egentligen inte riktigt vad som väckte mitt intresse när jag köpte min första digitalkamera för ca tre år sedan. Finns det någon gemensam nämnare för alla med detta intresse kan man undra…Är inte fotograf på heltid men bär alltid kameran med mig i min ryggsäck och det är jag inte ensam om vet jag.

Startade bloggen ganska nyligen och hur jag ska använda den i fortsättningen kommer att visa sig, men bilder kommer jag nog att fortsätta lägga upp med lite funderingar kring…om det finns något att fotografera och om kameran fungerar vill säga…Att ligga lågt får man göra ibland, sänka kameran och vara diskret när omständigheterna så kräver. Att fota sina egna skor är en utmärkt idé…att sänka kameran är inte det samma som att sänka blicken…

 

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Neny said, on juni 2, 2007 at 9:12

    Bilder berättar alltid en historia, tycker jag. Oavsett om det är foto på en måltid, eller en uppsjö med människor, eller något främmande resmål. Det är alltid ett minne, eller en tanke bakom.🙂
    Det är roligt att alltid ha kameran med mig, jag är likadan. Fast det är inte alltid jag orkar använda den, det är en annan femma.
    Jag tycker bilder, som dina, blir bäst när de tas så där utan massa förarbete. Ett vanligt foto, ett ögonblick i livet. Studiobilder är ganska tråkiga i jämförelse.🙂
    Tycker din blogg är härlig, annorlunda. Keep up the good work!

  2. sagolikt said, on juni 2, 2007 at 14:00

    Du har talang för den här att fotografera. Även om du inte är proffs är det proffsiga bilder du tar.

    Ser gram emot nya blogginlägg och så nya bilder förstås.

    Kommer att länka till dig i min blogg så du får säga till om du vinte vil det.

  3. madonnan said, on juni 28, 2007 at 13:32

    Jag tycker dina bilder är jättefina och ffa verkar du ha en förmåga att fota så många olika motiv. Så roligt att gå in och titta lite, har inte hunnit se allt men ska ta mig tid senare🙂

  4. photoimagine said, on juni 28, 2007 at 15:24

    Hej madonnan, tack för ditt intresse för att kika på lite bilder och kul att Du tycker om dom.
    Som Du säger blir det många olika motiv beroende på att jag är öppen för allt som jag möter och försöker vara fri i mitt fotande.
    Ibland söker jag ett speciellt motiv men oftast är det till synes tillfälligheter…här och nu…


Kommentera

